Wat moet ik aan naar mijn sollicitatie? 12 styling tips.. | Youngpwr

Business looks

Wat moet ik aan naar mijn sollicitatie? 12 styling tips..

 3 minuten lezen

Het is vaak al moeilijk genoeg om je goed voor te bereiden op een sollicitatiegesprek. Laat staan om ook nog eens een outfit uit te zoeken waarmee je de juiste indruk achterlaat. Onderstaande 12 tips helpen je hierbij!

1. Een blazer/jasje

Echt een musthave voor iedereen. Je hoeft natuurlijk niet in (mantel)pak naar een sollicitatie te gaan, maar met een blazer met een t-shirt of blouse op een goede broek zie je er altijd en netjes en verzorgd uit.

2. Een donkere jeans zonder gaten ;-)

Een broek met gaten is echt een no go voor een sollicitatie. Dat ziet er voor volwassenen vaak direct onverzorgd uit. Een nette broek mag, maar als je die niet hebt, is een jeans met een donkere wassing prima.

3. Dan nu het t-shirt waar we het net over hadden…

Het is niet de bedoeling dat dit shirt heel erg de aandacht trekt. Bij voorkeur geen tekst of een drukke print. Probeer het qua kleuren een beetje af te stemmen en rustig te houden. Je talent moet blijven hangen, niet je outfit. Overigens is de keuze van het shirt wel afhankelijk van de branche waarin je gaat solliciteren. In de modewereld kun je wel een statement outfit aandoen en wil je juist ook om je outfit herinnerd worden.

4. Stel je wilt een blouse aan…

Zorg dat er geen kreukels in zitten, even strijken dus. Een nette gestreken blouse zegt al veel over hoe netjes en zorgvuldig je bent. Meestal belangrijk in elke baan. Voor dames die een witte blouse aan doen: let op je make-up. Zorg ervoor dat je blouse niet onder de make-upvlekken zit voordat je je sollicitatie hebt gehad.

5. Ga voor basis kleuren

Denk aan: wit, grijs, zwart of blauw. Altijd goed.

6. Wijd of Strak?

Hele strakke kleding of te wijde kleding is ook echt een no go.

7. Nette schoenen!

Qua schoenen is het belangrijk dat het niet je afgetrapte stap schoenen zijn. Zorg ervoor dat je nette (als nodig gepoetste) schoenen aan hebt.

8. Parfum of eau de toilette

Zorg ervoor dat je lekker ruikt maar niet dat je een lopende parfumerie bent. Less is more geldt hier ook.

9. Tip voor men only:

Wil je als jongen toch in een strak pak? Ga dan niet voor een zwart pak. Kies eerder voor donkerblauw of antraciet, dat staat een stuk jonger en vlotter. Tenzij het een heel formeel bedrijf is en een zwart pak een vereiste is natuurlijk.

10. Tip voor ladies only:

Draag je een panty? Neem dan een reserve mee! Een ladder is echt een hele grote no go! Het staat niet netjes en het maakt je onzeker. En rokjes mogen niet korter zijn dan maximaal 4 vingers boven de knie. Dat zijn de business etiquette.

11. Check de kledingstijl van het bedrijf

Kijk op de site van het bedrijf en het Instagram account. Dan krijg je vast een indruk van de kledingstijl van de werknemers. Zo kan je makkelijker beslissen hoe formeel of informeel je kleding moet zijn.

12. De finishing touch Verder moeten zowel jongens als meiden letten op een verzorgde eerste indruk. Dus schone nagels, verzorgt haar en een frisse adem. Heb je een kauwgompje vergeet die dan niet uit te doen voor je het gesprek in gaat.

En vergeet nooit: You never get a second change for your first impression. Zorg ook dat je inhoudelijk goed voorbereid bent en zelfverzekerd overkomt (maar niet te!). Iedereen heeft leerpunten. Ook die kun je rustig benoemen. Zeker als je er tip top uitziet!

Wil jij gratis toegang tot meer video's, podcasts, webinars en events?

Maak dan direct een Youngpwr profiel aan. Meld je hier gratis aan.

Gerelateerde artikelen

Hoe bereid ik mij voor op een sollicitatiegesprek?
Zenuwen voor een sollicitatiegesprek? Dat is heel normaal. Een goede voorbereiding zorgt voor zelfvertrouwen en zo laat je een betere indruk achter!
Roos van Duin
Hoe maak ik een goed cv? De basics
Als je op zoek gaat naar werk is een goede cv (curriculum vitae) super belangrijk. Zo maak je een goede start.
Roos van Duin
Welke (bij)baan past bij mij? 6 tips die je daarbij helpen
Het is een uitdaging, een (bij)baan zoeken die perfect bij je past. Hieronder lees je 6 tips die je hierbij helpen!
Britt van der Jagt