Een thuiswerk box tijdens de Coronacrisis | YoungPWR
Ondernemen

Een thuiswerk box tijdens de Coronacrisis

 5 minuten lezen

Dit interview is gedaan door Myrthe Meijnaar en Sterre Mobers van CAPSA.

Wie zijn jullie?

“Mijn naam is Myrthe Meijnaar, ik ben 23 jaar oud en zit in mijn derde jaar van de opleiding Creative Business aan de Hogeschool van Amsterdam. Voordat ik aan deze opleiding begon, heb ik een grafische opleiding afgerond en ben ik daarna voor een jaar naar Amerika gegaan als au pair, omdat ik niet goed wist wat ik wilde studeren. In dat jaar heb ik goed na kunnen denken en ben ik bij de HvA beland. Naast het studeren werk en hockey ik.”

“Ik ben Sterre, 20 jaar oud en op dit moment druk bezig aan mijn derde jaar van de opleiding Creative Business aan de Hogeschool van Amsterdam. Na de HAVO heb ik een tussenjaar genomen. In dat jaar heb ik de opleiding tot skileraar behaald en heb ik vervolgens vijf maanden in Oostenrijk gewoond. Ohja, en daarna ben ik ook nog een maand met een backpack door Indonesië getrokken. Naast mijn studie is bakken mijn grootste passie.”

Welk bedrijf hebben jullie opgericht? Wat is jullie rol?

“Het bedrijf dat wij hebben opgericht heet Capsa. Het idee is bedacht door Sterre, doordat er in de Corona periode zoveel mogelijk geadviseerd werd om thuis te werken. Om ons heen en uit onderzoek bleek dat mensen in deze periode een steuntje in de rug konden gebruiken en dat dit erg gewaardeerd zou worden. Daarom zijn wij met het functionele thuiswerk pakket gekomen. Hiermee kunnen werkgevers op een leuke, functionele en persoonlijke manier hun werknemers bedanken.”

Myrthe: “Binnen Capsa houd ik mij vooral bezig met de marketing en de promotie van ons bedrijf. Het is soms wel flink aanpoten en uitdagend om steeds nieuwe content te bedenken voor onze socials, maar dat maakt het ook juist weer leuk.”

Sterre: ‘Ik zorg ervoor dat alles in goede banen loopt. Ik ben verantwoordelijk voor de inkopen en spring bij waar nodig. Iets niet leverbaar? Dan zoek ik een ander product. Ik ben echt een duizendpoot: sales, promotie, inkoop, eigenlijk help ik overal bij.”

Hebben jullie iets aan je opleiding (gehad) als je kijkt naar wat je nu doet?

“Ja en nee. We hebben vorig jaar wel les in ondernemen gehad, alleen was dat niet heel specifiek. Wij doen nu de specialisatie ondernemerschap, waarvoor wij dit bedrijf hebben opgezet. Het fijne is dat je gaandeweg van alles leert door veel gewoon ‘te doen’. De lessen geven ons een rode lijn voor de onderneming en wat er allemaal bij ondernemen komt kijken.”

Myrthe: “Ik heb zeker wat aan mijn vooropleiding gehad. Daar heb ik geleerd hoe je iets goed moet ontwerpen en hoe je het moet realiseren. Dit is voor ons een voordeel, want het kost veel minder tijd en ik vind het ook leuk dat ik deze kennis kan gebruiken.”

Waarom heb je gekozen voor het ondernemerschap?

Myrthe: “Ik heb hiervoor gekozen omdat het mij altijd wel heeft geïnteresseerd om iets voor mijzelf te beginnen, alleen was dit er nooit van gekomen. Het idee om zelf iets te kunnen ontwikkelen waar je anderen blij mee kan maken leek mij altijd al leuk. Ook wilde ik weten hoe het zou zijn als je voor jezelf zou beginnen.”

Sterre: “Van kleins af aan ben ik al een ontzettend ondernemend type. Zo maakte ik sieraden en verkocht ik deze op Koninginnedag. Toen ik twaalf was had ik al mijn eigen taarten business. Het zit gewoon in mij, alleen miste ik veel praktische kennis. Dat is de reden waarom ik heb gekozen om mij meer te specialiseren in ondernemerschap.”

Kan je het ondernemen nog goed combineren met school/studie/werk?

“Op dit moment is het ondernemen goed te combineren met onze opleiding. Dit komt vooral omdat we met vijf personen samen werken. Ook is onze opleiding nu zo ingericht dat we er voldoende tijd voor hebben aangezien wij dus een specialisatie doen die helemaal gericht is op ondernemerschap.”

Hoeveel geld en tijd heeft het gekost om te starten?

“Wij hebben zelf voor €300, per persoon in het bedrijf geïnvesteerd. Daarnaast was er iemand uit de persoonlijke kring die ons een lening heeft verstrekt. Je kunt zeggen dat onze investering aan de hoge kant ligt, maar dat komt vooral omdat wij veel fysieke producten moeten inkopen en een voorraad moeten opbouwen.

Wat vonden jullie het moeilijkst van het starten? Waar vond je informatie?

Myrthe: “Het moeilijkste van het starten voor mij was het risico nemen. Niet weten hoe het gaat lopen en of het wel aan zou slaan bij de mensen, maar dat hoort nu eenmaal bij het ondernemen. Door middel van verschillende onderzoeken, zoals enquêtes en interviews, zijn wij er achter gekomen wie onze doelgroep was en of het bij deze doelgroep aansluit.”

Sterre: “Ik ben van nature mega optimistisch ingesteld, dus ik had enorm veel zin om me voor de volle 100% in te zetten voor ons bedrijf. Wat ik echter het moeilijkste vond aan het starten was de onwetendheid. Je denkt dat je heel veel kan en weet, maar er komt zoveel meer bij het starten van een onderneming kijken dan je vooraf denkt.”

Wat vinden jullie het leukst aan het ondernemen?

“Dat geen enkele dag hetzelfde is. Je weet nooit wanneer er een nieuwe order binnenkomt, je een vraag van een potentiële klant moet beantwoorden of dat je negatief bericht krijgt. Als dit gebeurt moet je goed kunnen schakelen en hierop reageren. Wij vinden de afwisseling en de positieve berichten van de doelgroep het leukste.”

Hoe hebben jullie de eerste klanten binnen gehaald?

Myrthe: “Ik heb de eerste klant van Capsa via mijn eigen netwerk en kennissenkring binnengehaald. Dit was toevallig via mijn moeder en er komen hopelijk nog eventuele orders via mijn oom en een ander familielid bij, die dit aan het bespreken zijn op het werk. Als je begint is het belangrijk om je eigen netwerk aan te spreken. Het zal je verbazen hoeveel mensen er geïnteresseerd zijn in jouw idee/concept.”

Sterre: “De tweede klant kwam uit mijn persoonlijke kring. Je eigen netwerk is key als je begint met ondernemen.”

Welke marketingactiviteiten werkte voor jullie en welke niet? Welke adviseren jullie?

“Wij merkten dat onze wervingsmail niet goed werkte, doordat deze vaak bij de spam komt of op gelezen geklikt wordt en zodoende over het hoofd gezien wordt. Wat voor ons goed werkt is toch old school mond op mond reclame, maar ook de sociale media zoals; Instagram, Facebook en LinkedIn. Via deze netwerken bereiken we best een grote groep mensen.”

Wat maakt jullie bedrijf onderscheidend en hoe zorg je dat dit zo blijft?

“Wat Capsa uniek maakt is dat onze boxen functioneel zijn, dus mensen hebben er echt wat aan. Veel boxen/ kerstpakketten bestaan vaak alleen maar uit eten of dingen waar je niet echt iets aan hebt. Dat wilden wij niet en daarom kozen wij producten van goede kwaliteit, die mensen ook echt kunnen gebruiken. Dit voeren wij in al onze verschillende (thema) boxen door. Natuurlijk in combinatie met dingen die passen bij het seizoen en wat lekkere gepersonaliseerde(!!) snacks.”

Zijn jullie tevreden met wat je tot nu toe verdiend, kun je ervan leven?

“Wij zijn best blij met wat we verdienen, we kunnen er helaas nog niet van leven. Wij zijn met z’n vijven en moeten de winst delen. Voordat we de eventuele winst kunnen verdelen, moeten we eerst onze lening aflossen. Maar voor een start-up doen we het best goed.”

Wat is de grootste fout die jullie jonge ondernemers zien maken? Of die je zelf hebt gemaakt?

“Eh, de grootste fout die wij hebben gemaakt is dat we te groot dachten. Veel willen is goed, maar het moet wel te realiseren zijn. We begonnen eerst met een standaard thuiswerk box met negen producten, want dit voelde haalbaar voor ons. Inmiddels hebben wij een tweede thema thuiswerk box ontwikkeld met kerstsfeer en onze derde thema thuiswerk box is in ontwikkeling.”

Myrthe: “Zelf ben ik er achter gekomen dat ik met ons Instagram account zonder goede uitwerking aan de slag ben gegaan. Uiteindelijk heb ik dit opgelost en heb ik een goede lay-out bedacht, maar dit heeft mij wel tijd gekost. Wij hebben geen grote fouten gemaakt, het waren eerder allemaal kleine foutjes die we zo weer hebben kunnen oplossen en waarvan we nu weten dat we het de volgende keer anders moeten doen.”

Sterre: “De grootste fout die ik andere zie maken is dat ze zichzelf en hun concept vaak onderschatten. Wij doen nu al zo veel meer, waarvan we eigenlijk allemaal niet wisten dat we het in ons hadden.”

Waar moet iedere jonge ondernemer volgens jullie in investeren?

“Een sterk team en een uniek bedrijfsidee. Doe vooral onderzoek naar de haalbaarheid van je idee, dit kost tijd en is niet altijd het leukste om te doen. Echter kom je er dan wel achter of jouw idee kans van slagen heeft en of het winstgevend kan zijn.”

Waar zijn jullie het meest trots op tot nu toe?

“Onze samenwerking en natuurlijk dat ons bedrijf nu echt werkelijkheid is. Wij vieren alle kleine successen met z’n allen. Al heb je maar twintig volgers bereikt, het zijn er toch twintig en daar mag je trots op zijn.”

Wat is jullie “hairy goal”, wat willen jullie bereiken op de top van het bedrijf?

“Het mooiste scenario zou zijn dat wij één van de beste bedrijven worden in het leveren van persoonlijke functionele thuiswerk boxen.”

Wie is jullie grote voorbeeld en waarom?

Myrthe: “Dat is mijn opa. Hij had altijd een mentaliteit van gewoon doorgaan en blijven proberen. Ook al zit het tegen of weet je het even niet meer, er is altijd een oplossing. Hij heeft mij dit ook geleerd en dit is ook echt een mentaliteit die ik meeneem, want het is belangrijk om positief te zijn en door te gaan.”

Sterre: “Dat zijn eigenlijk verschillende kleine en grote bedrijven. Neem bijvoorbeeld My Jewellery, zij zijn in een paar jaar uitgegroeid als een van de grootste en bekendste ketens onder jonge vrouwen. Ik kijk enorm op tegen hun werkwijze en hoe ze dit met voornamelijk vrouwen in dienst in zo’n korte tijd voor elkaar hebben gekregen.”

Hoe houden jullie balans?

Myrthe: “Om heel eerlijk te zijn vind ik dit zelf ook nog een puntje. Ik heb naast Capsa ook nog een bijbaan, school, sport en mijn sociale leven. Wat mij wel helpt is een duidelijk planning te hebben. Ik heb dit in mijn agenda (je kan het ook op een andere manier doen), maar ik schrijf daar alle afspraken, lessen, huiswerk en deadlines in en mijn werkdagen voor mijn bijbaan en Capsa. Dan plan ik alles in per dagdeel. Ik ga bijvoorbeeld in de ochtend dingen voor Capsa doen, in de middag ga ik werken en in de avond sporten. Je hoeft niet alle dagen zo vol te plannen en je kan ook best wel een ochtendje uitslapen. Maar zo houd je wel balans en overzicht van alles.”

Sterre: “Ik probeer vooral goed te plannen. Overzicht hebben in je taken is enorm belangrijk. Daarnaast plan ik ook echt tijd in voor leuke dingen of niks doen. Je moet het evenwicht zien te vinden in hard werken en ontspannen, anders houd je het niet vol. Ik besteed ook veel tijd aan trainen in de sportschool en aan mijn passie: bakken.. Dit zijn dingen waar ik blij van word en waar ik energie van krijg. Deze energie en motivatie stop ik vervolgens in Capsa en dit werkt voor mij heel goed. Al is het soms gewoon heel veel, maak je lange dagen of ben je jezelf even kwijt. Maar dat hoort ook bij ondernemen.”

Hoe kunnen klanten jullie vinden?

"Onze klanten kunnen ons vinden op onze website en op onze sociale media kanalen."

Facebook: @Capsathuiswerkbox

Instagram: @Capsathuiswerkbox

LinkedIn: @Capsabox

Welke tip zouden jullie elke Youngpwr willen meegeven?

“Geef niet op als je erachter komt dat je idee niet goed genoeg is of niet aanslaat. Kijk waarom dat zo is en kom met een oplossing! Je mag balen, maar zet je schouders eronder en ga er weer met volle moed tegenaan.”

Wat is jullie favoriete quote/spreuk en waarom?

Myrthe: “I am thankfull for all of those who said no to me. It’s because of them I’m doing it myself.

“Dit is een van mijn favoriete quotes omdat mensen snel geneigd zijn om te zeggen dat het niet gaat lukken of dat je iets niet kan. ‘En wat is nou leuker dan laten zien dat je het wel kan, dat je het helemaal alleen voor elkaar hebt gekregen?”

Sterre: “Never forget, God gives his toughest battles to his strongest soldier.’’

“Soms zit het echt niet mee, maar dan kijk ik naar deze quote en dan krijg ik weer nieuwe energie om door te gaan.”

Wil jij gratis toegang tot meer video's, podcasts, webinars en events?

Maak dan direct een YoungPWR profiel aan. Meld je hier gratis aan.

Gerelateerde artikelen

Hoe start ik een eigen bedrijf?
Wil jij een eigen bedrijf starten? Dit stappenplan helpt je daarbij!
Roos van Duin
Wat kost mijn eigen bedrijf?
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Maar welke kosten moet je echt maken.
Roos van Duin
Janine en Miquel (22) starten Borrelpakketshop.nl in Coronacrisis
Janine en Miquel zagen de crisis als een kans. Veel medewerkers van bedrijven werken nu verplicht vanuit huis. Borrelpakketshop verzorgt borrels aan huis!
Isabelle van den Eijkel