Waarom beweging goed is voor je brain | YoungPWR
Body & Mind

Waarom beweging goed is voor je brain

 3 minuten lezen

Dat sporten goed is voor je fysieke gezondheid is algemeen bekend, maar (regelmatig) bewegen kan ook veel voordelen hebben voor je brain; jouw hersenen. Dus zeker voor jouw productiviteit bij bijvoorbeeld je werk of studie is bewegen super belangrijk.

Slaapritme

Dat beweging gunstig is voor je hersenen heeft verschillende redenen. Ten eerste heeft beweging een grote invloed op het slaaphormoon, en zorgt het er dus voor dat je beter slaapt. Een goed slaapritme is voor belang voor een productieve dagbesteding, lees hiervoor ook onze blog: Goed presteren? Creëer een goed slaapritme.

Betere hersenactiviteit

Ten tweede gaat je hart sneller kloppen als je sport, daardoor komt er meer zuurstof naar je hersenen waardoor die beter gaan functioneren. De positieve effecten hiervan zijn onder andere dat je je beter kan concentreren en dingen sneller onthoudt, wat allebei van pas komt bij je werk of studie. Dit geldt nog sterker als je last hebt van verschijnselen zoals ad(h)d.

Gelukshormoon

Ten derde helpt beweging goed tegen mentale klachten. Het leidt ervan af, maar bij beweging komt ook het ‘gelukshormoon’ serotonine vrij. Je mentaal goed voelen (en geen last hebben van sombere gevoelens of stress) is natuurlijk bevorderlijk voor een productieve werkdag.

Sporten als pauze

Daarnaast kan sport uiteraard ook een hobby zijn, en dus als een vorm van ontspanning gezien worden. Pauzes nemen en iets doen waar je blij van wordt zorgt ervoor dat je op een later tijdstip ook weer productief bent. Tussen het werk door bewegen is dus ook geen slecht idee. Als je vanuit huis werkt of studeert kan je als pauze bijvoorbeeld een online sportklas volgen. Anders kan je bijvoorbeeld een wandeling maken tijdens je lunchpauze.

Beweging met werk combineren

Als je in je dagelijks leven te weinig tijd hebt om je actief te sporten (bijvoorbeeld omdat je midden in een tentamenweek zit), dan zijn er alsnog genoeg creatieve manieren om te bewegen. Dit kan door beweging te combineren met wat je moet doen; bijvoorbeeld door te wandelen naar je werk, de trap te nemen, lopend te telefoneren of een keer staand een zoom-meeting te volgen. Daarnaast kan je denken aan een sport als yoga, waarbij je ook veel met je hoofd (en hersenen) bezig bent, los van alleen fysiek fit te worden.

Bronnen: https://www.hersenstichting.nl/dit-doen-wij/voorlichting/gezonde-hersenen/bewegen/#:~:text=de%20app%20Ommetje-,Waarom%20is%20bewegen%20goed%20voor%20je%20hersenen%3F,tussen%20de%20hersencellen%20worden%20sterker.

Wil jij gratis toegang tot meer video's, podcasts, webinars en events?

Maak dan direct een YoungPWR profiel aan. Meld je hier gratis aan.

Gerelateerde artikelen

Leerzame activiteiten om te doen naast school
In deze blog geven we je wat ideeën voor leerzame activiteiten om te doen naast school, als je wat tijd over hebt.
Nikki Silvis
Goed presteren? Creëer een goed slaapritme.
Het hebben van een goed slaapritme is cruciaal om overdag goed te presteren, toch is het niet makkelijk om elke dag genoeg te slapen. In deze blog vertellen we je hoe je dat kan aanpakken.
Nikki Silvis
Tips om het nieuwe jaar productief te beginnen
Het nieuwe jaar is hier! In dit blog geven we je tips om 2021 goed en productief in te gaan, zodat je alles eruit kunt halen wat erin zit.
Nikki Silvis