Goed presteren? Creëer een goed slaapritme. | YoungPWR
Body & Mind

Goed presteren? Creëer een goed slaapritme.

 3 minuten lezen

Het hebben van een goed slaapritme is cruciaal om overdag goed te presteren, toch is het niet makkelijk om elke dag genoeg te slapen. In deze blog vertellen we je hoe je dat kan aanpakken.

Hoe lang moet je slapen?

Als eerste is het belangrijk vast te stellen hoeveel slaap je precies nodig hebt. Jongvolwassenen hebben tussen de acht en negen uur slaap nodig. Bedenk dus, een paar uur voordat je naar bed gaat, hoe laat je de volgende dag op moet staan. Reken uit hoe laat je voor minimaal 8 uur slaap naar bed moet gaan (waarbij je ook rekening houdt met de tijd die het kost om in slaap te vallen…). Als je een goed slaapritme wilt opbouwen, moet je jezelf hier echt aan houden.

Overdag

Een goede nachtrust begint overdag; het is de bedoeling dat je energie gedurende de dag verbruikt zodat je moe wordt en in de avond op de juiste tijd in slaap valt. Doe dit door overdag actief bezig te zijn en te bewegen.

Én niet onbelangrijk: neem 8 uur voordat je wilt gaan slapen, waarschijnlijk in de middag, geen drankjes meer met cafeïne: koffie, energy drinks, groene en zwarte thee, cola etc. Uit dit Amerikaanse onderzoek(je) is gebleken dat cafeïne niet alleen impact heeft op het inslaap vallen, maar ook op jouw slaapkwaliteit.

Wanneer het nodig is om overdag even te slapen, doe dit dan ook niet te laat op de dag. Als je studeert; creëer een studieritme waar je je aan houdt (bekijk onze blog ‘5 leertips voor een toets’ voor tips) zodat je niet te lang door hoeft te leren ’s avonds.

’s Avonds

Het blauwe licht in elektronische apparaten zorgt ervoor dat je lichaam denkt dat het dag is. Dus, hoe moeilijk het ook is; doe je elektronische apparaten (mobiel, televisie, iPad, etcetera) tenminste een uur voordat je gaat slapen uit. Leg ze in een andere kamer zodat je niet in de verleiding komt en zodat je ’s nachts niet wakker kan worden van eventuele berichtjes. Wanneer dit niet mogelijk is kan je ook de functie 'Niet Storen' aanzetten. De functie zorgt ervoor dat het scherm niet meer oplicht van binnenkomende oproepen of meldingen. Deze kan je gepland inschakelen tussen bijvoorbeeld 20:00 tot 07:00 de volgende dag. Lukt het je echt niet om elektronische apparaten weg te leggen voor het slapen? Schakel dan de functie "Filter blauw licht' aan. 'Filter blauw licht' plaatst een filter over het scherm heen, waardoor je lichaam minder blauw licht opneemt. Deze kan net als de functie 'Niet Storen' gepland ingeschakeld worden. (Zet hem dan natuurlijk wel op dezelfde tijd.)

Avondroutine

Verzin een avondroutine voor jezelf die goed werkt, waarbij je je klaarmaakt voor bed en rustgevende activiteiten doet zoals lezen, wandelen of mediteren. Het laatste uur voordat je gaat slapen kan je je hier dan mee bezig houden. Na een tijdje ga je deze routine automatisch associëren met slapen en zal je merken dat je moe begint te worden zodra je met je routine bezig bent. Onze laatste tip: Zorg er ook voor dat je overdag geen (school)werk vanuit je bed doet, zodat je bed altijd de associatie van het slapen blijft houden.

Bronnen: https://nos.nl/op3/artikel/2094292-student-en-avondmens-dan-zijn-je-cijfers-lager.html#:~:text=De%20gemiddelde%20student%20in%20Nederland,en%20negen%20uur%20slaap%20nodig.%22 https://www.affordablecollegesonline.org/college-resource-center/guide-to-sleeping-for-college-students-and-teens/ https://www.inslaap.nl/beter-slapen/cafeine-gebruik-slaap/

Wil jij gratis toegang tot meer video's, podcasts, webinars en events?

Maak dan direct een YoungPWR profiel aan. Meld je hier gratis aan.

Gerelateerde artikelen

Eva-Louise (26) is voeding, fitness & mindset coach
Eva-Louise is op een missie om zoveel mogelijk dames te helpen met het creëren van hun eigen unieke, gezonde levensstijl! Create a healthy lifestyle on your own terms is haar essentie.
Isabelle van den Eijkel
5 leertips voor een toets
Leren valt lang niet altijd mee, in deze blog geven we je 5 tips om je zo goed mogelijk voor te bereiden op een toets.
Nikki Silvis
5 (Eind)examen tips
(Eind)examens kunnen enorm spannend zijn, in deze blog geven we je 5 tips om er toch zoveel mogelijk uit te halen!
Nikki Silvis