Corien over haar carrière en haar Cryotherapie praktijk min110 | Youngpwr

Balans en gezondheid

Corien over haar carrière en haar Cryotherapie praktijk min110

 5 minuten lezen

Youngpwr sprak Corien van Rijn (53). Corien besloot na 7 jaar in loondienst, te starten met ondernemen. Eerst zette zij een marketing en evenementen bureau op. Vorig jaar gooide zij het roer om. Zij begon met min110, een praktijk voor Cryotherapie. Cryotherapie is het gebruiken van (extreme) kou als medische behandeling voor verschillende klachten en het versterken van het immuunsysteem. Cryotherapie helpt onder andere tegen een depressie en acne. Daarnaast is het een krachtige therapie ter stimulatie bij het afslanken en het sculpten van je lichaam. Meer lees je in het interview.

1. Wie ben je?

Mijn naam is Corien van Rijn en ik ben 53 jaar oud.

2. Welke opleiding heb je gedaan?

Ik heb HEAO Commerciele Economie en Communicatie gedaan en daarna heb ik Communicatie Wetenschappen en Psychologie gestudeerd. En een paar jaar later nog aanvullende Marketing en Online opleidingen. De afgelopen jaren heb ik mij meer verdiept in de medische kant van het menselijk lichaam. Specifiek de invloed van hormonen, voeding en beweging.

3. Heb je daar iets aan gehad als je kijkt naar wat je nu doet?

Jazeker je leert altijd weer nieuwe dingen, krijgt een brede kijk op zaken en doet weer inspiratie op via je studiegenoten.

4. Welke opleiding zou jij jongeren adviseren als zij willen gaan doen wat jij nu doet?

Ga vooral iets doen waarin je geïnteresseerd bent en wat bij jouw past.

5. Welke bedrijven heb je opgezet? En wat is jouw rol?

Ik heb een marketing en evenementen bureau opgezet. Ik was daar directeur eigenaar. En ik heb voor een aantal grote IT bedrijven internationele marketing afdelingen opgezet en of gereorganiseerd. Mijn rol was daar Marketing Directeur (a.i.). Vorig jaar ben ik gestart met min110 – Praktijk voor Cryotherapie. Ik ben founder en eigenaar. Daarnaast heb ik vele andere initiatieven ondersteund en stichtingen opgericht.

6. Waarom heb je gekozen voor het ondernemerschap?

Je bent vrij in het nemen van je beslissingen, en in de keuze van de mensen die je om je heen verzamelt al dan niet als personeel, partner, leverancier.

7. Heb je ooit als werknemer gewerkt? Wat is het verschil?

Jazeker, ik heb de eerste 7 jaar van mijn "officiele" werkbare carriere in loondienst gewerkt. Het grote verschil vind ik het gevoel van vrijheid in het nemen van beslisisngen. In loondienst werd ik vaak geremd door beslissingen die genomen werden van bovenaf waar je absoluut geen invloed op hebt en waar ik ook niet achter kon staan.

8. Hoe ben je ooit begonnen met ondernemen?

Door een businessplan te maken en dit te laten toetsen door experts uit mijn netwerk en door de bank.

9. Hoeveel heeft het je gekost om te starten als ondernemer?

Een goede tweedehands auto en het laten ontwikkelen van een huisstijl.

10. Wat vind je het leukst aan ondernemen?

Het bedenken van nieuwe concepten, modellen en die ideeën omzetten in daadwerkelijk een dienst of product waar markt voor is of waar je een markt voor creëert. De interactie die daardoor ontstaat met klanten, leveranciers.

11. Hoe heb je ooit je eerste klant binnen weten te halen?

Goede voorbereiding en door goed gebruik te maken van mijn al opgebouwde netwerk.

12. Welke marketingactiviteiten werkte voor jou en welke niet?

In mijn oude situatie als marketingbureau BtoB werkte adverteren niet. Hier maakten wij meer gebruik van PR en mond op mond reclame. Voor mij werkt met name persoonlijk contact door netwerk, mond op mond reclame en tegenwoordig goede zichtbaarheid op social media. Dat is het nieuwe netwerken. In de huidige situatie, met meer BtoC, werkt adverteren wel. Zowel online als op papier.

13. Welke marketing advies kun jij jonge starters geven?

Zorg voor open en eerlijke communicatie. Straal enthousiasme en de juiste kennis uit, blijf daarin persoonlijk. Heel belangrijk, leef je in in je doelgroep/klant. En beloof niets wat je niet waar kunt maken, blijf persoonlijk en reëel. Zorg voor een betrouwbaar netwerk van ambassadeurs om je heen, zij kunnen meer voor je betekenen dan menig advertentie. En als je communiceert doe dat dan met vaste regelmaat. Geen eenmalige losse flodders.

14. Wat maakt jouw bedrijf onderscheidend en hoe zorg je ervoor dat dat zo blijft?

Momenteel zit ik in een nice markt en ben de enige in de regio die alleen maar behandelingen uitvoert op basis van Cryotherapie. Het bedrijg is dus klein, innovatief, maakt gebruik van de nieuwste technieken en iedere behandeling is op maat. Persoonlijk contact en persoonlijk resultaat staan voorop. Ik zorg ervoor dat het zo blijft door klein te blijven, kwaliteit te leveren, en voorop te blijven in kennis en kunde.

15. Wat is de grootste fout die je ondernemers ziet maken? Of die je zelf hebt gemaakt?

Zorg dat je zelfstandig kan blijven en als je met iemand in zee gaat dat je vooraf de afspraken goed op papier zet. Zoek nooit een tweede jij als je een partner zoekt, altijd iemand die aanvult en die een ander kunstje kan dan jij. Vertrouw niemand op zijn of haar blauwe ogen en blijf zakelijk. Ga uit van je eigen kracht. Volg altijd je eigen pad.

16. Waar moet iedere jonge ondernemer volgens jou in investeren?

In het opbouwen van een goed netwerk. En het maken van een goed business plan. En laat dat ook toetsen door verschillende bronnen.

17. Waar ben je trots op?

Ik ben heel trots op dat ik nooit failliet ben gegaan en afhankelijk ben geweest van derden. Maar misschien ook nog wel meer op hele fijne en langdurige samenwerkingen met klanten en leveranciers.

18. Wie is jouw grote voorbeeld? Waarom?

Coco Chanel, tegen alle regels in is zij altijd bij haar eigen visie gebleven. En ze is geheel op eigen kracht gestart. En een voorbeeld uit deze tijd is voor mij: Nikkie Tutorials, compleet met eigen visie en passie.

19. Welke eigenschap heb je absoluut nodig als ondernemer?

Doorzettingsvermogen, drive, visie en focus en toch ook een bepaalde mate van optimisme, durf om risico’s te nemen.

20. Hoe zorg je dat de werkdruk niet te groot wordt? Hoe hou je balans?

Voor iedereen ligt die lat anders, maar als je zorgt dat je je werk leuk vindt dan geeft dat ook al veel rust. Blijf nieuwsgierig en blijf bij in de business waarin je je wilt ontwikkelen. Werken en leren is vaak erg fijn. Zorg tot slot voor een goede planning.

21. Welk advies wil jij jongeren geven om in balans te blijven?

Wees streng voor jezelf ook al ben je heel druk. Ga minimaal 2 keer per week sporten, eet gezond en regelmatig. Ook hier geldt een goede planning, tussen werk en fun.

22. Welke business boek, blogs, webinars of podcast moeten jongeren lezen/luisteren/kijken? En waarom?

Het is natuurlijk heel erg afhankelijk in welke business je je verder wilt ontplooien en waar je interesse naar uitgaat. Wat ik zelf erg leuk vind is deze link. Je bent snel op de hoogte van wat nieuw is en kan makkelijk een keuze maken over waar je dieper in wilt duiken. En als je zelf een held of een voorbeeld hebt kan je tegenwoording online zoveel vinden. Je kan iemand gaan volgen op social media etc.

23. Bij ZZP en BV: Wat is het gemiddelde uurtarief van een startende freelancer in jouw branche?

Ligt aan het opleidingsniveau en ervaring. Het ligt in de range van €15,- tot €35,-.

24. Wat is je favoriete quote/spreuk?

  • Kan niet bestaat niet.
  • Wat je waard bent bepaal jij zelf. Laat het niet afhangen van wat een ander je vertelt.
Wil jij gratis toegang tot meer video's, podcasts, webinars en events?

Maak dan direct een Youngpwr profiel aan. Meld je hier gratis aan.

Gerelateerde artikelen

Wat doe je voor werk bij een creatief bureau?
Youngpwr sprak met David (21) en Wayne (23) van Lichting. Het nieuwe creatieve bureau van Scholieren.com.
Isabelle van den Eijkel
Tim startte op 17 jaar zijn miljoenenbedrijf GoSpooky
Tim was podiumgast op het Youngpwr network event. Hij is één van de grootste ondernemers in social media.
Levy Evers
Interview: Marije Zuurveld over haar leven als Influencer
Marije Zuurveld is al sinds haar vijftiende actief op Youtube. Youngpwr sprak haar over haar leven als "Influencer".
Isabelle van den Eijkel