Hoe voorkom je blokkades bij examens en toetsen? | YoungPWR
Studie en stages

Hoe voorkom je blokkades bij examens en toetsen?

 3 minuten lezen

11 tips uit de “Lefgastenmethode” van Pia Crul en 2 van YoungPWR die je er (bewezen) doorheen slepen!

Normale zenuwen horen erbij. Maar…te veel zenuwen, stress dus, zorgen voor te veel adrenaline aan waardoor je niet meer goed kunt nadenken of zelfs blokkeert. Dat moet je voorkomen. Wat helpt jou?

  1. Goed voor jezelf zorgen helpt om stress te voorkomen en je brein fit te houden.
  • Maak een planning met haalbare doelen. Vind je dit moeilijk, vraag hulp!
  • Ga nooit te lang door met leren in de avond
  • Leer nooit tot vlak voor je examen
  • Neem tussendoor ontspanning zodat je hersenen fit blijven. Maak een “ommetje” van 20 minuten of pas de Pomedori methode toe
  • Vraag anderen rekenen met je te houden, zodat jij kan focussen op het leerwerk
  1. Deze is leuk! Schrijf bovenaan je kladblaadje bij elk examen of proefwerk het cijfer dat jij verdient als je kijkt naar jouw voorbereiding en kennis. Dat zijn jouw echte capaciteiten. Kijk hier regelmatig naar tijdens het examen/proefwerk.
  1. Maak het examen in de eerste plaats voor jezelf. Zet de mensen die je wellicht niet wilt teleurstellen bewust op de tweede plaats.
  1. Maak de zin af: “Ik wil echt graag slagen/overgaan want…”
  1. Vergeet niet: fouten maken mag. Zelfs docenten maken het examen niet foutloos ;-). Door dit je steeds te realiseren daalt jouw adrenalinegehalte, blijf je scherp en maak je minder fouten.
  1. Kijk eerst alle vragen rustig door en probeer vast te stellen over welke onderwerpen ze gaan. Je mag de volgorde van antwoorden aanpassen.
  1. Elke vraag staat op zichzelf. Een lastige vraag, betekent niet dat de rest ook niet gaat lukken.
  1. Elk examen of proefwerk staat op zichzelf. Een lastig examen of proefwerk betekent niet dat het volgende examen of proefwerk ook lastig is. Probeer je met die gedachte steeds weer op te laden.

  2. Iedereen die toegelaten wordt heeft een kans van slagen. Hoe klein of groot is niet belangrijk. Pak die kans!

  3. Je hebt in de voorbereiding van de laatste jaren al heel veel overwonnen en bewezen. Diezelfde kracht gebruik je nu voor het laatste stukje.

  4. Stress is een combi van de meest negatieve gedachten: je bent niet je gedachten, maar je hebt ze. Je kunt deze bewust veranderen. Zo vergroot je je slagingskans. Jij bent namelijk de baas over jouw gedachten.

  5. Tip van de redactie: Denk positief! Stel jezelf constant voor dat je jouw diploma gaat ophalen of overgaat (zie het ook echt voor je en geloof hierin). Positieve gedachten trekken positieve gebeurtenissen aan.

  6. Met dank aan Pia Crul. Lees meer over de lefgasten methode voor meer zelfvertrouwen en motivatie: lefgasten.nl of of het videoplatform

Just do it &

heel veel success!

Wil jij gratis toegang tot meer video's, podcasts, webinars en events?

Maak dan direct een YoungPWR profiel aan. Meld je hier gratis aan.

Gerelateerde artikelen

Hoe bereid ik mij voor op een sollicitatiegesprek?
Zenuwen voor een sollicitatiegesprek? Dat is heel normaal. Een goede voorbereiding zorgt voor zelfvertrouwen en zo laat je een betere indruk achter!
Roos van Duin
5 (Eind)examen tips
(Eind)examens kunnen enorm spannend zijn, in deze blog geven we je 5 tips om er toch zoveel mogelijk uit te halen!
Nikki Silvis
Studeren gaat beter met de Pomodoro Techniek.
Een slimme techniek die jou efficienter en productiever maakt.
Nikki Silvis