Youngpwr

Interview: Van bloemen verkopen aan de deur tot eigen kledingmerk

 4 minuten lezen

Stan Frijns (19) heeft samen met een vriend een eigen kledinglijn gelanceerd: Fleche. Fleche is een opkomend kledingmerk met als hoofddoel om unieke, kwalitatieve en betaalbare producten aan te bieden. Stan vertelt ons hoe hij zijn onderneming gestart is.

Vertel kort iets over jezelf: naam, leeftijd, opleiding.

Mijn naam is Stan Frijns. Ik ben 19 jaar oud en momenteel studeer ik aan de Hogeschool Rotterdam op de locatie Kralingse Zoom. Ik volg de opleiding Ondernemerschap & Retail Management.

Welk bedrijf heb jij opgericht? Wat is jouw rol?

Samen met Joost van Steen heb ik het kledingmerk Fleche opgericht (@flecheclothes).
Binnen dit bedrijf ben ik verantwoordelijk voor het creëren van content voor de sociale media. Andere taken worden vaak samen uitgevoerd of worden afgewisseld.

Heb je iets aan jouw opleiding (gehad) als je kijkt naar wat je nu doet?

Zeker weten! Bij deze opleiding leer je hoe businessmodellen toegepast kunnen worden. Door deze kennis toe te passen in de praktijk, ervaar je direct waarom iets wel en niet goed werkt voor jouw onderneming.

Welke opleiding zou jij jongeren adviseren als zij willen gaan doen wat jij nu doet?

Ondernemerschap & Retail Management zou ik zeker aanraden! Daarnaast raad ik het zeker aan om een onderneming te starten en vooral veel in de praktijk te doen. Op deze manier kun je veel leren vanuit de praktijk en van de ervaringen die je op doet.

Waarom heb je gekozen voor het ondernemerschap?

Met toeval ben ik in het ondernemerschap gerold. Toen ik 11 jaar oud was, kreeg ik het aanbod van mijn familie om bloemen in te kopen en deze vervolgens door te verkopen aan de deur. Dit heb ik jaren gedaan en hierdoor heb ik goed kunnen sparen. Hiermee heb ik onder andere geïnvesteerd in mijn eigen onderneming: het kledingmerk Fleche.

Kan je het ondernemen nog goed combineren met school/studie/werk?

Absoluut! Met mijn opleiding leer ik alles over het opbouwen van een bedrijf. Alles wat ik daar leer, pas ik direct toe in de praktijk.

Hoeveel geld en tijd heeft het gekost om te starten?

Wij zijn in 2018 begonnen met het businessplan voor dit kledingmerk. Ik kan niet precies zeggen hoeveel tijd (in uren) mij dit heeft gekost. Het is een kwestie van het vinden van de juiste connecties. Zodra je de juiste connecties hebt, kun je echt gaan bouwen. Als ik een schatting zou moeten doen van het bedrag dat wij hierin hebben geïnvesteerd, dan zal dat uitkomen op €1750,- euro (per persoon). Naast deze investering wordt de winst ook terug geïnvesteerd in het bedrijf zodat wij sneller kunnen groeien.

Wat vond je het moeilijkst van het starten? Waar vond je informatie?

Het moeilijkste van het starten is het gebrek aan connecties, dit heeft tijd nodig. Zodra je alle connecties hebt, dan zul je merken dat niet alleen het productieproces, maar alles daar omheen ook veel sneller zal verlopen. Hierdoor creëer je ruimte om te groeien.

Wat vind je het leukst aan het ondernemen?

Iedere keer streven naar een winstgevende zet in de onderneming, dat vind ik leuk. Daarnaast is de vrijheid ook een groot voordeel, we kunnen zelf bepalen wat er met het bedrijf gaat gebeuren.

Hoe heb jij de eerste klanten binnen gehaald?

De eerste klanten waren vooral vrienden en familie. Daarnaast doen wij veel aan promotie op Instagram en Facebook. Ook adverteren wij via Google Adwords.

Welke marketingactiviteiten werkte voor jou en welke niet? Welke adviseer jij?

Voor ons werkt de promotie via Instagram heel goed, omdat onze doelgroep actief is op dit platform. Het platform wat voor ons niet zo goed werkt is LinkedIn, dit zijn mensen die vaak actief zijn op het platform voor zakelijke doeleinde en niet om kleding te kopen. Dit kan mogelijk in de toekomst wel goed werken voor de B2B (business to business) verkoop.

Wat maakt jouw bedrijf onderscheidend en hoe zorg je dat dit zo blijft?

Fleche biedt kwalitatieve en betaalbare kleding aan. Daarnaast zorgen wij ervoor dat onze sociale media feed consistent is. Zodra wij een shoot inplannen weten wij van tevoren al wat voor soort foto’s wij nodig hebben. Hoe wij ervoor zorgen dat dit zo blijft, is door middel van het streven naar de beste kwaliteit en deze waar mogelijk te verbeteren.

Ben je tevreden met wat je tot nu toe verdiend, kun je ervan leven?**

Ik ben zeker tevreden met wat er tot nu toe verdiend is. Momenteel wordt iedere euro terug geïnvesteerd in het bedrijf zodat het bedrijf kan groeien.
Wij kunnen hier dus nog niet van leven.

Wat is de grootste fout die je jonge ondernemers ziet maken? Of die je zelf hebt gemaakt?

Ik zie veel jongeren om mij heen die direct heel groot willen beginnen, zonder dat zij voldoende kennis hebben van de markt waarin zij zich bevinden. Als tip wil ik meegeven om eerst een (kleine) investering te doen om de markt beter te leren kennen. Hierdoor kom je te weten wat jouw doelgroep wel en niet wilt. Daarna raad ik aan om gericht te gaan investeren. Dat kun je doen op basis van de resultaten van de eerdere investering(en).

Waar moet iedere jonge ondernemer volgens jou in investeren?

Ik raad aan om in een product of dienst te investeren waar zijn of haar interesse ligt en waar hij of zij volledig achter staat. Als mensen investeren in iets wat hen niet (volledig) aanspreekt, dan wordt het een lange en lastige weg om het uiteindelijke doel te behalen.

Waar ben jij het meest trots op tot nu toe?

Ik ben het meest trots op het feit dat ik klein ben begonnen en zonder financiële hulp van anderen op de positie ben gekomen waar ik nu ben. Aankomende jaren ben ik van plan deze groei door te trekken en steeds grotere projecten op te gaan pakken.

Wat is jouw ”hairy goal”, wat wil jij bereiken op de top van het bedrijf?

Op de top van het bedrijf zie ik graag dat mijn bedrijf zowel aan consumenten verkoopt als aan bedrijven. Daarnaast wil ik dat er grote campagnes gevoerd zullen worden.

Wie is jouw grote voorbeeld? Waarom?

Mijn ouders! Zij hebben samen een succesvol bedrijf gehad. Als ik ergens vragen over heb of ik twijfel ergens over, dan heb ik veel aan de feedback die zij geven.

Welke eigenschappen zijn onmisbaar als ondernemer?

Zelfvertrouwen is zeer belangrijk. Bij de start van een bedrijf zijn het onzekere tijden, je moet sterk in je schoenen staan om mensen te overtuigen van jouw product of dienst.

Hoe houd jij balans?

De juiste balans tussen werk en privé kan je vinden als je goed leert plannen. Zelf volg ik een studie waar je voortdurend bezig bent met jouw eigen bedrijf. Daarnaast heb ik een bijbaan met een zeer flexibele baas. Als ik bijvoorbeeld een afspraak heb voor mijn eigen bedrijf mag ik eerder weg.

Hoe kunnen klanten jullie vinden?

Via Instagram en Facebook: @Flecheclothes
Via onze webpagina: www.flecheclothes.com
Neem gerust een kijkje ;)

Welke tip zou je alle snr ondernemers of managers mee willen geven?

Vaak zie ik bij snr ondernemers dat de sociale media feed nog niet volledig op orde is, of dat het er zelfs slordig uitziet. Als tip zou ik mee willen geven om hierin te investeren en hulp te vragen, bij een online marketingbureau bijvoorbeeld.

Welke tip zou je elke YoungPWR willen meegeven?

Ga ondernemen en leer van elke fout. Sta open voor feedback van anderen. Omring jezelf met positieve en gemotiveerde mensen.

Yasha TanRedacteur @ YoungPWR

Gerelateerde artikelen

Hoe start ik een eigen bedrijf?
Wil jij een eigen bedrijf starten? Dit stappenplan helpt je daarbij!
Roos van Duin
Wat kost mijn eigen bedrijf?
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Maar welke kosten moet je echt maken.
Roos van Duin