Youngpwr

Hoe kies ik een goede bedrijfsnaam?

 3 minuten lezen

Als je een nieuw bedrijf start, is het kiezen van een bedrijfsnaam noodzakelijk. Deze naam moet blijven hangen en draagt bij aan wat je uitstraalt. Maar waar moet je op letten bij het kiezen van een goede bedrijfsnaam?

Wij hebben een aantal regels en tips voor bij het kiezen van een goede bedrijfsnaam voor je op een rijtje gezet.

1. Wees eerlijk

De naam moet aansluiten op wat voor bedrijf je bent. Dus gebruik niet “kapper” of 'architect' in de naam als je dat niet bent. En als je een eenmanszaak bent, gebruik je niet '& partners' in de naam. Ook mag je geen persoonsnaam van iemand anders gebruiken, alleen die van jezelf.

2. Kort, krachtig en duidelijk

Een korte en duidelijk naam zorgt ervoor dat deze blijft hangen bij de klant en dat de klant direct weet waar het bedrijf voor staat. Dit is goed voor je naamsbekendheid. Houd er ook rekening mee dat de naam makkelijk uitspreekbaar is, ook in het buitenland voor als je internationaal wilt ondernemen. (Check of jouw naam geen rare betekenis heeft in een andere taal ;-)

3. Leestekens

Je mag maar enkele leestekens gebruiken in een bedrijfsnaam, namelijk: @, +, & en -.

4. Onderscheidend zijn

Kies geen naam die lijkt op de naam van een bestaand bedrijf, maar juist een originele naam. Zorg ook dat je opvalt door creatief te zijn. Check bij het Boip of je gekozen naam al bezet is.

5. Check naam en registreer een domein

Wanneer je een naam hebt gekozen die aan alle voorwaarden voldoet, is het belangrijk om je bedrijfsnaam en domeinnaam te registreren. Een domeinnaam is het internetadres van een bedrijf. Voor Youngpwr is dit youngpwr.nl. Op de Stichting Internet Domeinnaamregistratie SIDN kun je controleren welke namen nog beschikbaar zijn.

6. Check of je de sociale media kanalen nog vrij zijn

Het is ook belangrijk om te checken of de naam op de socials die jij wilt gaan gebruiken nog vrij is. Claim deze naam ook direct als jij je domein hebt geregistreerd.

7. Overweeg om jouw naam, merk of idee te registeren

Het registreren van een naam of merk is kostbaar. Wellicht ook niet nodig, maar denk er in ieder geval over na. Check deze video voor een leuke uitleg.

Roos van DuinMarketing coördinator @ YoungPWR