Youngpwr

Interview: Janine en Miquel (22) starten Borrelpakketshop.nl in Coronacrisis

 4 minuten lezen

Janine is al twee jaar fulltime werkzaam binnen HR (Human Resource, personeelsmanagement). Naast haar baan heeft zij samen met Miquel tijdens de Coronacrisis het bedrijf Borrelpakketshop.nl opgezet. Zij zagen de crisis als een kans. Veel medewerkers van bedrijven werken nu verplicht vanuit huis. De binding met het kantoor is niet meer zo sterk. Daarom is het superbelangrijk om zo nu en dan een gezellige virtuele borrel te organiseren. En deze borrel is pas echt leuk als je een borrelpakket van Borrelpakketshop aan de deur krijgt. In de komende feestmaanden hopen zij heel veel werkgevers en werknemers blij te maken met een lekker borrelpakket, sintpakket of kerstpakket.

Wie zijn jullie?

“Ik ben Janine Wijnands, 22 jaar oud. In 2019 heb ik de hbo-opleiding Human Resource Management aan de Hogeschool Leiden afgerond. Mijn naam is Miquel Kemmel, 22 jaar oud. In 2020 heb ik de universitaire opleiding Fiscaal Recht en Rechtsgeleerdheid afgerond. Nu doe ik de master Ondernemingsrecht en Fiscaal Recht.”

Welk bedrijf hebben jullie opgericht? Welke rol hebben jullie?

‘’We hebben het bedrijf Borrelpakketshop opgericht. Borrelpakketshop levert borrelpakketten -op bestelling van een werkgever- bij medewerkers thuis of bij een bedrijf. Een pakket bestaat uit iets lekkers voor bij een borrel of voor een ander leuk evenement. We hebben borrelpakketten met en zonder alcohol, sintpakketten, kerstpakketten op maat en sinds kort ook duurzame pakketten. Dit laatste pakket bevat alleen producten die verantwoord zijn gemaakt. Samen zorgen we voor het gehele bedrijfsproces. Natuurlijk hebben we ook een kleine taakverdeling. Miquel houdt zich bezig met de financiën en Janine met marketing. ‘’

Hebben jullie iets aan jullie opleiding gehad als je kijkt naar wat je nu doet?

‘’Borrelpakketshop richt zich in eerste instantie op werkgevers, waardoor het netwerk van Janine als HR-adviseur enorm handig is. De opleiding van Janine helpt bij de manier van communiceren richting klanten. Dit kwam geregeld naar voren tijdens haar opleiding. De opleiding van Miquel helpt ons heel erg bij het opstellen van juridische documentatie, zoals algemene voorwaarden en het privacy statement. De kennis die wij nu nodig hebben is veelal gericht op marketing. ‘’

Welke opleiding zouden jullie jongeren adviseren als zij willen gaan doen wat jullie nu doen?

“Digital marketing. Dat help enorm om klanten te vinden.”

Waarom hebben jullie gekozen voor het ondernemerschap?

“Het lijkt ons heerlijk om onze eigen werktijden te bepalen, niet afhankelijk te zijn van anderen en je eigen plan te trekken. Natuurlijk is het een fijne bijkomstigheid dat het ook nog extra inkomen genereert.”

Kunnen jullie het ondernemen nog goed combineren met werk/opleiding?

“Zeker! We werken allebei fulltime, maar in de avond- en weekenduren gaat onze aandacht naar Borrelpakketshop. Uiteraard zijn wij van 08:30 uur tot 18:00 uur bereikbaar voor vragen, dus ook tijdens ons werk hebben we wel eens een telefoontje. Dat is geen enkel probleem en daardoor makkelijk te combineren.”

Hoeveel geld en tijd heeft het gekost om te starten?

“De onderneming is begonnen met een startkapitaal van circa € 300,-. Dit was nodig om ons in te schrijven bij de KVK, inkopen te doen, de website te bouwen, een domeinnaam aan te vragen en een bedrijf in te huren om ons zichtbaar te maken op Google. De oprichting van ons bedrijf heeft in het begin vooral veel tijd gekost. Denk hierbij aan het maken en onderhouden van een website, ons bedrijf kenbaar maken op social media, inkopen doen, inschrijven bij de KVK, administratie opzetten en ga zo maar door. Je moet heel veel regelen voordat je echt kunt beginnen. Om een bedrijf te starten is het belangrijk dat je een idee hebt van wat je wilt bereiken. Het idee was er al, maar daarna hebben wij nog ongeveer 80 uur besteed aan het opstarten van onze onderneming.”

Wat vonden jullie het moeilijkst bij het starten?

“De IT-aspecten van een webshop. Wij wisten niet dat daar zo veel bij kwam kijken. Marketingtermen als SEO, SEA en metabeschrijvingen zeiden ons niets. Inmiddels hebben wij hier veel over gelezen op internet en weten we al een stuk meer. Toch hebben wij wel een IT bedrijf ingehuurd om onze website te optimaliseren. Dit bedrijf heeft ervoor gezorgd dat we nu zichtbaar zijn op Google. Zelf gaan we nu kijken hoe we dit verder kunnen optimaliseren.”

Wat vinden jullie het leukst aan het ondernemen?

“Zelf de touwtjes in handen hebben vinden we heerlijk. Met een eigen bedrijf heb je dat alleen maar! We bepalen samen welke producten we op de website plaatsen, wat de prijs is, hoe we de foto maken en op welk social mediakanaal we reclame maken. Heerlijk om dat soort zaken gewoon met elkaar te bepalen!”

Hoe hebben jullie de eerste klanten binnengehaald?

“Een eigen netwerk is enorm belangrijk. Vanuit Janine haar HR-achtergrond kent ze al veel mensen. Niet zo gek dat de eerste klant op die manier bij ons terecht is gekomen.”

Welke marketingactiviteiten werken voor jullie? Welke adviseren jullie?

“Marketingactiviteiten binnen je eigen netwerk zijn erg handig en persoonlijk. Verder is het goed om bedrijven in de regio te contacteren via een flyer of de telefoon.”

Wat maakt jullie bedrijf onderscheidend en hoe zorgen jullie dat dit zo blijft?

“Borrelpakketshop levert pakketten met producten van A-merken, zoals Lays, Coca Cola, Tony Chocolonely en meer. De werkgever kan er ook voor kiezen om zelf een pakket samen te stellen of een notitie toe te voegen met een logo of tekst. De pakketten laten we door PostNL of DHL bezorgen bij de medewerker thuis. Hierdoor nemen wij het werk voor de werkgever uit handen. Uiteraard is het ook mogelijk dat we de pakketten wel op locatie van de werkgever bezorgen.”

Zijn jullie tevreden met wat jullie tot nu toe verdienen en kunnen jullie ervan leven?

“We zijn in oktober gestart met ons bedrijf. We zijn dus nog niet zo groot. Het zou leuk zijn als we ooit genoeg verdienen dat we ervan kunnen leven. Maar dat is niet onze missie. We willen vooral medewerkers blij maken met de verrassing die zij vanuit hun werkgever mogen ontvangen. Voor nu zien wij het als leuke bijverdiensten.”

Waar moet iedere jonge ondernemer in investeren?

“Het is natuurlijk belangrijk om altijd in jezelf te investeren, maar het belangrijkste voor ons was het investeren in kennis over digitale marketing: het ontwerpen van een website, SEO, SEA, opzetten van sociale media en reclame maken (marketing). Uiteraard zijn communicatieve vaardigheden ook zeer belangrijk, omdat dit de professionaliteit, sales en klanttevredenheid bevordert.”

Waar zijn jullie het meest trots op tot nu toe?

“We zijn tot nu toe het meest trots op de website, die vinden we er heel leuk uit zien. Daar hebben we ook veel complimenten over gekregen.”

Welke eigenschappen zijn onmisbaar als ondernemer?

“Het is belangrijk om als ondernemer snel te kunnen handelen en beslissingen te durven nemen. Verder is het belangrijk om niet op te geven. Er komen vaak antwoorden als ‘nee’ of ‘dit kan je niet’, maar juist dan moet je als ondernemer niet opgeven.”

Hoe houden jullie balans?

“Het is natuurlijk belangrijk om balans te houden tussen werk, eigen onderneming en sociale contacten. In de beginfase van ons bedrijf is deze balans wel zoek. We stoppen nu met plezier al onze vrije tijd in het oprichten van ons bedrijf. Als dat staat, dan gaan we weer de balans opzoeken.”

Hoe kunnen klanten jullie vinden?

Klanten kunnen ons natuurlijk vinden via onze website, maar ook op sociale media zijn wij actief. Wij hebben een LinkedIn, Facebook en Instagram account. Contact met ons opnemen kan ook via telefoon op nummer 06/20478569 of via mail naar [email protected].

Suzan SchoutenFounder @ Youngpwr