Youngpwr

Interview: Een eigen bedrijf in wijn

 4 minuten lezen

Bram Kling (28) is een jonge ondernemer met veel passie voor zijn werk als Sommelier (wijnober). Hij vertelt aan YoungPWR wat dit is, over zijn bedrijf en hoe hij dit gestart is.

Wie ben je?

"Ik ben Bram Kling, ik woon Noordwijk. Vanaf het moment dat ik mocht werken ben ik aan de slag gegaan: krantenlopen, ochtendkrant en de horeca. Ik wilde altijd lekker werken, leuke dingen organiseren, sparen en reizen. Ik heb veel seizoenswerk gedaan, zowel in Nederland als in het buitenland, Frankrijk, Portugal, Zwitserland en Australië."

Welke opleiding heb je gedaan?

"Ik ben na de middelbare school naar het ROC gegaan waar ik de praktijkopleiding als gastheer/aankomend sommelier heb gevolgd. Ik wilde gelijk aan het werk en ook ruimte houden om te reizen. Ik zorgde ervoor dat ik elk schooljaar versneld afrondde en ik elk jaar (wanneer je wisselt van schooljaar en restaurant) ook een periode kon reizen. Aan al deze ervaringen heb ik zeker wat gehad. Door het werken in de horeca ben ik in aanraking gekomen met wijn. Dat vond ik een ontzettend interessant product. Alle opleidingen die ik hierna volgden hadden atlijd iets te maken met wijn.

Ik heb de vinologen opleiding afgerond aan de wijnacademie en gastronoom/sommelier opleiding van Peter Klosse. Op dit moment volg ik een internationale wijnopleiding van de WSET, Wine Spirit and Education Trust diploma course level 4. Naast theoretische opleidingen zou ik iedereen aanraden om ook in praktijk te leren. Zelf ben ik met mijn camper vertrokken naar Frankrijk/Spanje/Portugal om diverse wijngaarden te bezoeken en een periode stage te lopen bij wijnbedrijven, een enorme uitdaging maar heel erg leuk!

Ik hoop dat iedereen een opleiding vindt die echt past. Het is belangrijk dat je iets doet wat je leuk vindt. Of iets wat voor jou heel veel waarde heeft. Het ligt voor iedereen natuurlijk anders.

Welk bedrijf heb je opgezet en wat is jouw rol?

"Twee jaar geleden heb ik mijn eigen bedrijf ‘The Surfing Sommelier’ opgericht. Ik ben begonnen met het organiseren van evenementen, wijn spijs diners, pop-up restaurants, wijnproeverijen en ik verhuur mijzelf als gastheer/sommelier.

In het tweede jaar ben ik ook wijn gaan leveren als leverancier, voornamelijk aan de horeca. Helaas ligt dit al een tijdje stil door de corona maatregelen. Daarom heb ik bedacht wijnboxen te verkopen aan particulieren klanten. Ik bied twee soorten wijnboxen aan van elk 6 flessen, elke fles heeft een QR code die doorlinkt naar een video waarin ik zelf uitleg geef over de wijn. Ik ben eigenaar van dit bedrijf en werk voornamelijk alleen, uiteraard zoek ik hulp waar nodig en moet ik sommige taken uitbesteden zoals branding/design, website, social media en bepaalde marketing onderdelen."

Waarom heb je gekozen voor het ondernemerschap?

"Ik had genoeg ideeën om echt zelf iets op te bouwen. Zoveel mogelijk dingen doen die ik leuk vind, zowel zakelijk als privé. Dat is ook mijn hoofddoel. Het geeft niet dat ik daar eerst een tijdje voor moet knokken om vervolgens iets op te bouwen. Het ondernemen is niet altijd makkelijk en het is enorm uitdagend, dat maakt het juist leuk."

Hoeveel geld en tijd heeft het gekost om te starten?

"Het opbouwen van het bedrijf bestond uit verschillende fases. Ik ben begonnen met hele lage startkosten. Ik heb wel veel tijd (en daarmee geld) geïnvesteerd in evenementen. Een jaar later ben ik serieuzer gaan investeren in een logo/branding/design, promotie/reclame kosten en vervoer. Deze fase heeft mij ongeveer 10.000 euro gekost. In de loop van het jaar heb ik nog wat investeringen gedaan. In totaal heb ik ongeveer 20.000 euro geïnvesteerd. Dit jaar is mijn derde jaar als ondernemer. Ik ben dus nog steeds een starter. In grote lijnen staat het bedrijf, maar er is nog veel werk aan de winkel!'

Hoe heb je de opstart opgepakt?

"Ik begon met het schrijven van een plan van aanpak, een ondernemersplan. Stap twee was een naam verzinnen en mijn bedrijf inschrijven bij de KVK. Ik heb ook veel brainstorms gedaan met de doelgroep! Als laatste misschien het meest spannend.. gewoon starten! Continu open staan om te leren, kennis te vergaren en te durven! Ik denk dat in deze tijd social media wel heel belangrijk is. Daarom ben ik in eerste instantie binnen mijn netwerk gaan kijken, met resultaat. In de verdere marketing zal ik nog moeten investeren."

Hoe vond je jouw eerste klanten?

"Via mijn eigen netwerk."

Wat heb je geleerd en wat zou je absoluut anders doen?

"Misschien nog meer uitschrijven van wat je van plan bent, meer specialisten je laten adviseren. Verder zit ik nog in een vroeg stadium dus is het lastig te bepalen wat ik nu al anders had kunnen doen."

Wat maakt jouw bedrijf onderscheidend en hoe zorg je ervoor dat dat zo blijft?

"Ik ben jong, leergierig, heb veel kennis van wijn en ben enorm enthousiast om die kennis op een leuke manier over te dragen. Het hart van mijn bedrijf bevindt zich op de wijngaard van Noordwijk, daar is mijn opslag. Als je met mij samenwerkt nodig ik jou en het team op de wijngaard uit om meer uitleg te geven over wijn en het wijn maken."

Welke eigenschap heb je absoluut nodig als ondernemer?

"Doorzettingsvermogen."

Nick VinkRedacteur @ YoungPWR

Gerelateerde artikelen

Hoe start ik een eigen bedrijf?
Wil jij een eigen bedrijf starten? Dit stappenplan helpt je daarbij!
Roos van Duin
Wat kost mijn eigen bedrijf?
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Maar welke kosten moet je echt maken.
Roos van Duin