Vacatures verfilmen via Vacavids | YoungPWR
Ondernemen

Vacatures verfilmen via Vacavids

 5 minuten lezen

Wie ben je?

“Mijn naam is Carien Snoeijs, ik ben 22 jaar en ik kom uit Amsterdam. Ik studeer momenteel Creative Business aan de Hogeschool van Amsterdam en ik zit in mijn 3e jaar. Ik specialiseer mijzelf op gebied van Marketing en Ondernemerschap.”

Welk bedrijf heb jij opgericht? Wat is jouw rol?

“Ik ben medeoprichter van de start-up Vacavids. Wij verfilmen vacatures, vandaar de naam Vaca(ture)Vid(eo)s. Binnen deze onderneming ben ik verantwoordelijk voor de accountmanaging en houd ik mij bezig met het creëren van content. Denk daarbij aan het zijn van de regisseur op draaidagen, het monteren van video’s en het maken van content voor op sociale media.”

Heb je iets aan jouw opleiding (gehad) als je kijkt naar wat je nu doet?

“Absoluut! Vooral in jaar 1 krijg je veel creatieve vakken, hier leer je omgaan met Adobe programma’s (voor het bewerken en monteren van foto’s en video’s). Ik heb een vooropleiding gedaan aan de Fotovakschool waardoor ik deze programma’s heel goed beheers, maar de basiskennis die je bij Creative Business leert vormen een goed startpunt om jezelf te ontwikkelingen hierin. Daarnaast heb ik in jaar 2 en 3 veel geleerd over de marketingaspecten die komen kijken bij het starten/runnen van je eigen onderneming. Ook die kennis komt nu goed van pas, het is leuk dat we die kennis gelijk kunnen toepassen.”

Welke opleiding zou jij jongeren adviseren als zij willen gaan doen wat jij nu doet?

“Het hangt er heel erg vanaf wat je wil doen binnen een bedrijf, maar als je dezelfde rollen wilt aannemen als ik momenteel doe, dan is Creative Business zeker een goede studie om te volgen. Je leert zowel het creatieve aspect als het zakelijke aspect en dat biedt mogelijkheden. Als jij echt de financiële/sales kant van de marketing op wil gaan, zou ik eerder een studie kiezen als Commerciële Economie, daar ligt de focus meer op die kant van het ondernemen.”

Waarom heb je gekozen voor het ondernemerschap?

“Eerlijk gezegd omdat het vanuit de opleiding die ik volg simpelweg moet. Ik had zelf nooit echt de ambitie om ondernemer te worden, ik kom ook totaal niet uit een ondernemersfamilie. Maar ik moet zeggen dat nu ik bezig ben met ondernemen, ik het wel erg leuk vind. Ik houd van uitdagingen en van vrijheid, die combinatie vind ik goed terug in het ondernemen.”

Kan je het ondernemen nog goed combineren met school/studie/werk?

“Ja, absoluut. Ik volg naast het ondernemen nog twee vakken voor mijn studie en werk daarnaast 24 uur bij mijn vaste baan. Ik vind het (nu nog) goed te combineren, het is gewoon een kwestie van goed plannen. Wij als onderneming hebben vaste dagen ingepland waarop we allemaal gewoon beschikbaar zijn en werken aan de onderneming, daardoor kan je andere zaken zoals werk en studie er goed om heen plannen.”

Hoeveel geld en tijd heeft het gekost om te starten?

“Onze onderneming bestaat uit 5 oprichters, die allemaal €50 hebben ingelegd aan de start. Met die €250 is bijvoorbeeld de inschrijving bij de KvK geregeld, zijn visitekaartjes gekocht, hebben wij een domeinnaam gekocht en is er een mooie website gebouwd. We hebben het geluk dat ik al in bezit was van een mooie camera en de nodige apparatuur, dus die investeringen hoefden we niet te doen. Daarnaast kunnen we de overige benodigdheden huren via de HvA. We hebben dus niet zo veel kosten.”

Wat vond je het moeilijkst van het starten? Waar vond je informatie?

“Het vinden van klanten! Het is in deze tijden van Corona moeilijk om contact met mensen te leggen omdat alles online gaat. Je kan niet even langs gaan op een netwerkborrel of bij toeval iemand tegen het lijf lopen. Je moet heel gericht bellen en mailen en wij hebben gemerkt dat dit lastiger blijkt te zijn dan we dachten. Langzaam ging het een beetje lopen en kregen wij meer interesse, maar het is en blijft een lastig aspect van ondernemen. Naamsbekendheid is echt een belangrijk punt om mensen hun aandacht te wekken, je moet blijven bouwen om uiteindelijk een grote klantenkring te realiseren. Sales kost echt veel tijd en moeite!”

Wat vind je het leukst aan het ondernemen?

“Dat ik kan ondernemen met mensen die ik graag mag, dus dat alles eigenlijk een feestje is zolang we het samen doen. Daarnaast dat ik van mijn hobby mijn werk kan maken! Ik houd er van om bezig te zijn met fotografie en film, nu verdien ik er gewoon geld mee. Tot slot dat je heel vrij bent in wanneer en waar je iets doet. Je hebt natuurlijk te maken met afspraken en deadlines, maar als ik iets om 22:00 wil doen op mijn vrijdagavond, dan is er niemand die mij daarin belemmert.”

Hoe heb jij de eerste klanten binnen gehaald?

“De allereerste klant was een connectie op LinkedIn. Die zag onze oproepjes en benaderde ons zelf, wat natuurlijk heel gaaf is! Daarna vooral via via, mensen die wij persoonlijk kennen hebben onze onderneming gedeeld met interessante mensen. Via die weg hebben wij vervolgens contact gelegd en zijn wij het gesprek aangegaan. Daarnaast bellen en mailen wij heel veel bedrijven om onszelf kenbaar te maken, we hopen ook via die weg binnenkort een klant te trekken!”

Welke marketingactiviteiten werkte voor jou en welke niet? Welke adviseer jij?

“Het gebruik van sociale media werkt goed! Actief posts delen, veel relevante mensen volgen en consistent blijven in wát je post. Daarnaast is actieve promotie in persoonlijke kringen ook altijd een goede activiteit om te blijven doen. Er zijn altijd mensen geïnteresseerd waarvan je het niet had gedacht. Voor ons werkte directe informatie mails naar veel interessante potentiële klanten, niet zo goed. We kregen weinig response omdat het simpelweg te onpersoonlijk was.”

Wat maakt jouw bedrijf onderscheidend en hoe zorg je dat dit zo blijft?

“Wij zijn onderscheidend omdat we ons specifiek richten op vacature video’s. Tegenwoordig zijn er veel bedrijven die veel verschillende video’s in hun diensten aanbieden. Omdat wij ons richten op één soort video, kunnen wij ons zeer goed specialiseren en ontwikkelen. Hierdoor bieden wij klanten een dienst op maat aan waarmee zij hun gevraagde doel kunnen bereiken.”

Ben je tevreden met wat je tot nu toe verdiend, kun je ervan leven?

“We kunnen er absoluut niet van leven. Wij vragen +/- €250 voor een video en dit bedrag wordt eerlijk verdeeld onder ons vijven, dus reken maar uit. Er blijft niet veel over, maar ik ben tevreden met elk bedrag want alles is mooi meegenomen. We hebben nog niet de ambitie om er rijk mee te worden, de focust ligt nu op groeien en het creëren van naamsbekendheid.”

Wat is de grootste fout die je jonge ondernemers ziet maken? Of die je zelf hebt gemaakt?

“Te snel de handdoek in de ring gooien. Als het even tegenzit of allemaal niet snel genoeg gaat , moet je geduld hebben en vertrouwen hebben dat het goed komt. Houd rekening met teleurstellingen en wees niet boos als iets niet gaat zoals je had gedacht. Denk in kansen in plaats van problemen!”

Waar moet iedere jonge ondernemer volgens jou in investeren?

“Een goede telefoon en laptop. Een telefoon die aan alle kanten gebarsten is en waarvan het geluid slecht is komt gewoon onprofessioneel over. En een laptop (met een goede harde schijf) is ook heel belangrijk. Eentje die niet snel leeg gaat, snel werkt en handig is om mee te reizen.”

Waar ben jij het meest trots op tot nu toe?

“Dat wij ondanks de pandemie het aangedurfd hebben een bedrijf te starten en dat nu blijkt dat dit een hartstikke goed idee is geweest. We hebben al enkele successen geboekt en zijn nog volop in ontwikkeling.”

Wat is jouw ”hairy goal”, wat wil jij bereiken op de top van het bedrijf?

“Het Go-to bedrijf worden die je benadert wanneer je een vacature wil visualiseren. Het is belangrijk dat we hiervoor een goed portfolio opbouwen, zodat de video’s nieuwe klanten vertrouwen geven in onze expertise. Daarnaast willen we veel verschillende branches bedienen, zodat we het bedrijf afwisselend en aantrekkelijk houden.”

Wie is jouw grote voorbeeld? Waarom?

“Ik heb niet echt een groot bekend ‘voorbeeld’, maar in mijn persoonlijke leven zie ik mijn moeder als een goed rolmodel. Ze is een echte powervrouw, is moeder van drie dochters en heeft altijd doorgewerkt. Ze was altijd de grootste kostwinner in ons gezin en wist alsnog alle ballen hoog te houden.”

Welke eigenschappen zijn onmisbaar als ondernemer?

“Ten eerste flexibiliteit. Het is belangrijk om tijdens het ondernemen in te spelen op wisselende activiteiten zoals veranderende tijden, klanten, locaties en ontwikkelingen in de markt. Daarnaast is het als beginnende ondernemer onwijs belangrijk om vol vertrouwen achter je eigen idee te staan en dit ook op deze manier uit te voeren. Je zult namelijk tijdens de opstart periode met veel verschillende meningen van je omgeving te maken hebben die bijvoorbeeld gaan over de levensvatbaarheid van je idee. Zorg dat je sterk in je schoenen staat en verdedig je idee vol passie als dat nodig is. Immers is vertrouwen in je eigen idee super belangrijk als je een lening bij de bank wil krijgen.”

Hoe houd jij balans?

“De balans tussen werk en privé kan je bereiken door goed te plannen. Maak een weekplanning (ma t/m vrij) en stel vast wat je die week gedaan wil krijgen. Daarnaast is het belangrijk om het weekend ook echt te gebruiken als weekend. Plan zo min mogelijk werk gerelateerde afspraken in. Deze vrije tijd is belangrijk om je hoofd leeg te maken zodat je de volgende week weer nieuwe inspiratie en ideeën kan opdoen.”

Hoe kunnen klanten jullie vinden?

“Klanten kunnen ons vinden op sociale media:

Instagram: @vaca.vids

LinkedIn & Facebook: VACAVIDS.

Daarnaast hebben wij een website, die wij gebruiken voor ons portfolio en bedrijfsinformatie.”

Welke tip zou je alle snr ondernemers of managers mee willen geven?

“Blijf jezelf altijd ontwikkelen en leer van anderen. Sta open voor feedback en wees niet te koppig. Daarnaast is het persoonlijk benaderen van je netwerk iets wat altijd in je voordeel zal werken, wees echt trots op je ideeën en straal dat ook uit!”

Welke tip zou je elke Youngpwr willen meegeven?

“Laat jezelf niet tegenhouden door zenuwen of angst die je dromen in de weg staan, daar moet je doorheen. Groei uit tot de beste persoonlijke ontwikkeling.”

Wil jij gratis toegang tot meer video's, podcasts, webinars en events?

Maak dan direct een YoungPWR profiel aan. Meld je hier gratis aan.

Gerelateerde artikelen

Hoe start ik een eigen bedrijf?
Wil jij een eigen bedrijf starten? Dit stappenplan helpt je daarbij!
Roos van Duin
Wat kost mijn eigen bedrijf?
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Maar welke kosten moet je echt maken.
Roos van Duin
Janine en Miquel (22) starten Borrelpakketshop.nl in Coronacrisis
Janine en Miquel zagen de crisis als een kans. Veel medewerkers van bedrijven werken nu verplicht vanuit huis. Borrelpakketshop verzorgt borrels aan huis!
Isabelle van den Eijkel
Een thuiswerk box tijdens de Coronacrisis
De meiden van CAPSA zijn met een thuiswerk box gekomen die iedereen een steuntje in de rug geeft.
Yasha Tan