In dit interview vertellen drie Creative Business studenten van AfterFish Media over hun eigen onderneming: een digital agency die zelfs voor kleine ondernemers erg interessant is!
“Wij zijn Denise Schuit (20), Nikki Vredenburg (20) en Robin Houniet (22) en wij zitten in het derde jaar van de opleiding Creative Business aan de Hogeschool van Amsterdam.”
“Als onderdeel van het derde jaar zijn wij samen met twee andere studenten een digital agency genaamd Afterfish Media begonnen. Wij verzorgen webdesign, fotoshoots en social mediastrategieën voor midden- en kleinbedrijf in Noord-Holland.”
Denise: “Ja zeker! Alle vaardigheden die ik heb geleerd, passen we toe in ons bedrijf.”
Robin: “Ik dacht heel lang van niet, maar merk nu dat een heleboel dingen die ik op de HvA heb geleerd (vooral marketinginzichten en modellen) toch heel goed van pas komen bij het opzetten van een eigen onderneming. Maar alle creatieve aspecten van mijn werk zoals fotograferen, filmen en nabewerking heb ik mijzelf geleerd. Daar mist de opleiding wat diepgang.”
Nikki: “Omdat het bedrijf vanuit de opleiding komt zou ik Creative Business zeker aanraden. Het voordeel van deze opleiding is dat het erg veelzijdig is. Dus als je nog niet weet welke kant je op wil, dan kun je er op deze manier goed achter komen. Ik moet wel zeggen dat veel van wat wij doen ook te leren is via het internet. Door LinkedIn learning en YouTube ben ik echt beter geworden in wat ik doe.”
Daar sluit Robin zich bij aan: “Het internet is een goudmijn aan informatie en er zijn duizenden goed geschreven boeken over marketing, media en design. Het is alleen van belang om de onzin of onjuistheden te filteren.”
Denise: “Mijn ouders hebben ook ondernomen en dat inspireerde mij enorm om ook een bedrijf op te zetten. Naast AfterFish Media heb ik namelijk ook nog een sieradenwebshop, genaamd FEMME 23.”
Nikki: “Ik vind het heel leuk om bezig te zijn met mijn eigen projecten. Omdat ik overal zelf een beetje achter moet komen leer ik ontzettend veel. Ook heb ik alle macht over wat er gebeurt met het bedrijf, dus voel ik mij redelijk vrij.”
Robin: “Dat gaat soms nog wel wat lastig. Mede door corona is het momenteel nog niet mogelijk om vanuit de ondernemingen een volledig inkomen te verdienen dus heb ik ook nog een bijbaantje. Het zijn soms lange weken met werkdagen van 10 tot 12 uur, maar ergens vind ik dat af en toe ook wel lekker. Ik ben liever druk dan dat ik nu thuis binnen zit te Netflixen. Ik besef me gelukkig wel dat ontspanning essentieel is dus om 19.00 gaat de laptop dicht en de telefoon aan de kant.”
Nikki: “Het voordeel van zulke lange werkdagen is wel dat je werkt aan je eigen bedrijf en opdrachten, dus dat je een erg hoge motivatie hebt om het af te krijgen. Je moet het er wel voor over hebben dus.”
“We hebben geld moeten investeren in de inschrijving bij de KVK, het openen van een bankrekening, en een cameralens. Dat heeft ongeveer 150 euro gekost. Met AfterFish hebben we enorm veel kennis en creatieve kwaliteiten binnen ons team, waardoor we zaken als een website en marketing niet hoeven uit te besteden. Veel apparatuur hadden we al, maar soms huren we betere apparatuur als we zeker weten dat we aan de slag mogen voor een klant.
Het bedrijf opstarten kostte qua tijd wel meer. We hebben veel meetings gehad om afspraken te maken en we moesten onze eigen website, social media en huisstijl afmaken. Dit koste al met al meer dan een maand. Daar moet je rekening mee houden als je gaat beginnen. Ook komen klanten niet meteen uit de lucht vallen, dus moet je geduld hebben en gemotiveerd blijven. Met AfterFish zijn we pas na drie maanden echt grotere klanten binnen gaan halen.”
Robin: “Het lastigste was denk ik om een duidelijk beeld te krijgen van wie onze doelgroep is en wat zij echt nodig hebben. Ondanks dat we daar onderzoek naar hebben gedaan, pakt het in de praktijk vaak toch net wat anders uit dan je had voorzien. Dan is het nodig om je aan te passen. Als je een tunnelvisie hebt op je eigen idee en je niet aanpast aan wat je klanten willen, wordt het heel lastig.”
Denise: “Het moeilijkste vond ik met AfterFish Media om klanten te werven in Corona tijd. Voorheen kon je naar een netwerkborrel of event en zo kreeg je wat contacten, dat gaat nu niet echt!”
Nikki: “Ik vond het zelf onduidelijk hoe de administratie in elkaar zat, binnenkort moet ik BTW-aangifte gaan doen. Op internet is hier gelukkig veel over te vinden, maar al met al ben je hier wel een dag
mee bezig om ervoor te zorgen dat het echt goed gaat.”
Robin: “De vrijheid. Ik kan mijn dag precies zo indelen als ik zelf wil. Daarnaast ook een deel verantwoordelijkheid. Met mijn ondernemingen werk ik voor mezelf en moet ik dus zelf zorgen dat er geld in het laatje komt en bedenken hoe ik dat morgen, over een week, en over een maand ga doen. Dat motiveert mij enorm.”
“Vooral vanuit ons eigen netwerk en mond-tot-mond reclame. In de creatieve branche is het enorm van belang dat je kunt laten zien wat je kan en doet. Een sterk portfolio telt veel zwaarder dan een diploma. Vanuit je eigen netwerk groeit het door naar het netwerk van je netwerk en zo door.”
Nikki: “Ook raad ik iedereen aan om LinkedIn aan te maken. Ik kwam hier namelijk laatst een oproep tegen voor een website en heb hier direct op gereageerd. Dezelfde middag kregen we een telefoontje of wij dit voor ze konden doen.”
“Wij hebben Instagram ads geprobeerd, tot nu toe heeft het nog niet echt het resultaat opgeleverd dat wij voor ogen hadden. Een goede marketing tip is om actief te zijn op sociale media! Toch vinden wij dat mond-tot-mond echt het beste werkt. Doordat de opdrachtgevers weer aan hun netwerk vertellen wat wij hebben gedaan voor ze, krijgen wij weer nieuwe contacten. Ook daar is LinkedIn goed voor. Zo kun je in contact blijven met je oude netwerk.”
“We bieden een compleet pakket aan. Webdesign, fotografie en sociale media bij één bedrijf. Natuurlijk bestaat dat al, maar dat is vaak enorm duur. Door een kostenleiderschap strategie kunnen we tarieven hanteren die ook voor kleinere ondernemers betaalbaar zijn. De inkomsten per opdracht liggen daardoor lager, maar we boren een veel groter stuk van de totale markt aan. Daarnaast zijn wij erg persoonlijk: veel klantcontact gaat via de mail of met videobellen en we zorgen ervoor dat onze opdrachtgevers het hele team ziet. Tot slot zijn wij zijn door onze opleiding op de hoogte van de laatste media-ontwikkelingen.”
Denise: “Op dit moment is ons bedrijf nog niet winstgevend genoeg, aangezien we net in de lucht zijn! Ook mijn eigen bedrijf FEMME 23 verdient niet genoeg voor een goed gevulde boterham.”
Robin: “Satisfaction is the death of desire. Vraag me niet van wie die quote is, maar het klopt wel. We zijn pas net begonnen en er valt nog zo veel te groeien en te behalen.”
Denise: “In zelfvertrouwen! Heel cliché: maar als jij erin gelooft, gaan anderen ook in jou geloven!”
Robin: “Zelfontwikkeling. Er is altijd wel een gebied waarop je jezelf kunt ontwikkelen. Nu je nog jong bent is het makkelijker om een vaardigheid te leren dan over 15 jaar. Op het gebied van media specifiek is het slim om spec opdrachten of freework te doen. Dit zijn opdrachten die je gratis doet om te laten zien wat je kan. Zelf ben ik nu bezig met het maken van een commercial voor een groot biermerk. Als dit af is stuur ik deze naar ze in de hoop dat ze het goed vinden en willen samenwerken. Zo niet, heb ik een mooi project in mijn portfolio staan wat misschien weer andere merken aantrekt.”
Nikki: “Dat ik kan zeggen dat dit bedrijf van mij is. Ik kan hele gave portfolio opdrachten laten zien en met trots vertellen wat we al bereikt hebben.”
Denise: “De combinatie van gezelligheid en hard werken met AfterFish Media is top! Zo houd je elkaar gemotiveerd! Met FEMME 23 ben ik het meeste trots op dat ik bijna 100 bestellingen heb in minder dan één jaar tijd!”
Nikki: “Dat we uiteindelijk mensen in dienst kunnen nemen lijkt mij supergaaf. We hebben de rollen nu zo verdeeld dat iedereen over een onderdeel de leiding heeft. Het zou top zijn als we uiteindelijk mensen onder ons kunnen managen.”
Denise: “Met AfterFish Media zou het mij superleuk lijken om de 10.000 bezoekers te behalen op onze website en socials!”
Robin: “Roger Federer. De meeste mensen kennen hem als de beste tennisser aller tijden, maar daarnaast is hij ook een briljante ondernemer die vanaf het begin een ijzersterk imago heeft neergezet waar elk merk aan verbonden wil worden. Zijn naam is onsterfelijk waardoor zijn carrière pas begint als zijn tenniscarrière onvermijdelijk tot een einde komt. Maar hij is ook gewoon een fenomenale tennisser natuurlijk.”
Denise: “Passie, creativiteit en netwerken zijn de essentials voor het ondernemen!”
Robin: “Strategisch inzicht en doorzettingsvermogen. Je wil een duidelijk beeld hebben van waar je staat, waar je naartoe wil werken en wat daarvoor nodig is. Alleen is het nooit een rechte lijn van nu naar later. De enige dag zit alles mee en de dag erna kan je alleen maar bezig zijn met problemen oplossen. Het is dan van belang om je niet uit het veld te laten slaan als het tegenzit.”
Nikki: “Ik neem af en toe een hele dag vrij. Dan doe ik even helemaal niets aan mijn opdrachten. Zo kom ik weer even tot rust en zie ik nog eens iemand. Anders zit ik de hele dag binnen achter mijn laptop.”
Robin: “Duidelijke grenzen stellen voor jezelf. Als je ergens passie voor hebt is het makkelijk om er elke seconde van de dag aan te besteden. Maar het even laten voor wat het is, is minstens net zo belangrijk als hard werken.”
Denise: “Plannen, plannen en plannen zorgt ervoor dat je structuur krijgt. Ook de 5 minuten regel is een goede tip. Heb je een taak die binnen 5 minuten kan? Doe die dan gelijk!”
“Op onze website en via @afterfishmedia op Instagram.”
“Maak voor jezelf duidelijk wat je sterke punten zijn, wat je te bieden hebt en waar je naartoe wilt. Als je dat duidelijk hebt kun je jezelf gericht ontwikkelen als ondernemer. Geef niet op geloof in jezelf! Zorg ervoor dat je klanten het idee hebben dat jij de specialist bent, ook al ben je niet altijd even zeker van je zaak. Je ziet snel genoeg dat klanten veel van je aannemen.”