Een boodschap omzetten naar visuele storytelling | YoungPWR
Een eigen bedrijf starten

Een boodschap omzetten naar visuele storytelling

 3 minuten lezen

Elle (22) is de oprichter van Simia Innovations. Ze helpt ondernemers om hun boodschap om te zetten naar visuele storytelling. Toen zij de Linkedin training van Wietske van Iersel volgde maakte zij deze story telling:

Linkedinwietske

Wie ben je?

“Ik ben Elle, 22 jaar oud en de oprichter van Simia Innovations. Ik heb Business Innovation gestudeerd in Den Bosch, voorheen Advanced Business Creations. Als dochter van een ondernemer en een kunstenaar paste deze opleiding heel goed bij mij; in het kort leer je innoveren, creatief denken en ondernemen. Deze skills passen goed bij mij en ik gebruik ze ook allemaal in mijn bedrijf.”

Welk bedrijf heb je opgericht?

“Mijn bedrijf heet Simia Innovations. Ik help ondernemers hun boodschap om te zetten naar visuele storytelling. Samen met de ondernemer kijken we naar zijn of haar specifieke verhaal, zijn kern boodschap, en hoe we deze boodschap het beste overbrengen aan de klanten. Ik ben echt een beelddenker. Voor mij begint een verhaal direct te leven in tekeningen, animaties en andere visualisaties. De uitkomst is een visueel verhaal, wat de aandacht trekt en veel langer blijft hangen bij klanten. En het is leuker!

Wat doe je precies?

"Mijn functie is klantenwerver, illustrator, animator, communicatief medewerker, administratie, nieuwe concepten bedenker en strateeg. Ik heb een eenmanszaak :)”

Waar staat jouw bedrijfsnaam voor?

“Simia is de Latijnse vertaling voor Aapje. Ik ben gek op beesten en een aapje past goed bij mij als persoon. Apen zijn creatief, heel probleem oplossend en communicatief vaardig. Maar apen zijn ook best wel rebels, ondeugend en trekken lekker hun eigen plan. Dat doe ik ook. Dus, Simia Innovations is innovatieve communicatie die creatief, interessant, maar ook wel een beetje rebels is!”

Heb je iets aan jouw opleiding gehad als je kijkt naar wat je nu doet?

“Ik weet zeker dat ik veel aan mijn opleiding heb gehad. Bij Business Innovation leer je namelijk een bepaalde manier van denken. Je leert concepten uitwerken en om creatief, maar ook kritisch te denken. Je leert problemen oplossen en je leert jezelf te profileren. Ik vind mijn opleiding ook echt een grote aanrader voor iedereen die creatief is en grote ambities heeft om een eigen bedrijf te starten. Visualisatie heb ik overigens niet geleerd op school, dat heb ik mezelf aangeleerd. Maar de opleiding geeft wel de basis.”

Waarom heb je gekozen voor het ondernemerschap?

“Mijn baan zoals ik wilde bestond niet, dus besloot ik deze zelf te creëren. Vooral de tak van visuele notuleur is echt een hele nieuwe sport. Dat kan je niet fulltime bij een bedrijf doen. En dat wil ik ook niet. Ik vind de afwisseling, het persoonlijke contact en het lekker zelf beslissen wat ik wanneer en waar doe het leukste van baas zijn in mijn eigen bedrijf! En het gevoel van "Yes!" wanneer ik weer een nieuwe gave opdracht binnen heb gehaald. Dat zou ik minder hebben als ik voor een baas werk.”

Wanneer durfde je de stap te zetten om zelf te gaan ondernemen?

“Toen ik van school af kwam, begon het ondernemen eigenlijk direct . Ik was rond aan het kijken wat ik nou echt leuk vond. Via via kwam mijn eerste opdracht op mijn pad; het tekenen van een kinderboek. Dat wilde ik heel graag doen natuurlijk. Vanaf daar ben ik verder gaan denken hoe mijn bedrijf eruit moest zien. Het heeft best een tijdje geduurd voordat dat duidelijk was.”

Hoeveel geld en tijd heeft het gekost om te starten?

“In geld uitgedrukt, bijna niets. Met een tekentablet, laptop en een stuk of 10 notitieboekjes kwam ik al een heel eind. Natuurlijk kostte het mij wel veel tijd. Ik heb dus altijd wel opdrachten gehad, maar het duurde ongeveer een halfjaar voordat ik echt geld ging verdienen. En nog niet genoeg om er van rond te komen hoor, ik werk nog steeds parttime bij een bedrijf.”

Hoe heb jij de eerste klanten binnen gehaald?

“Na die eerste opdracht heb ik wat kleine opdrachten gedaan voor vrienden en familie. Mijn eerste echte opdracht heb ik binnengehaald via LinkedIn. Ik ben direct begonnen met content delen via mijn socials. Ik deelde een keer een filmpje dat onstaan was uit een barterdeal (een dienst-voor-dienst-ruil). Hier reageerde een man op uit India. Hij wilde met zijn bedrijf ook iets vertellen. India of all places... Na een tijdje over en weer contact via Zoom heb ik een offerte opgesteld en hij accepteerde dat! Ik vond dat súper spannend. De adrenaline gierde door mijn lijf heen. Samen hebben we een heel mooi filmpje neergezet over het proces van plastic.”

Ben je tevreden met wat je tot nu toe verdient, kun je ervan leven?

“Ja. Ik zou ook fulltime kunnen werken voor mezelf, en dan genoeg verdienen om rond te komen. Maar ik vind zelf de combinatie parttime-eigen bedrijf heel fijn voor de afwisseling. Zo zie en spreek ik meer mensen wat me enorm inspireert.”

Wat heb je geleerd? Wat zou je anders doen nu je erop terugkijkt?

“Een van de dingen die ik heb geleerd is dat als je in iets investeert, je het echt dubbel en dwars terug krijgt. Voor mij hebben verschillende barterdeals geleid tot mijn mooiste opdrachten. Ik steek ook heel veel tijd in mijn offertes. Ik maak eerst een schets, soms zelfs al een uitwerking. Dan noem ik pas de prijs. En ik heb nog bijna geen offertes afgewezen gekregen. Die "onbetaalde tijd" die je in jouw bedrijf stopt is echt goud waard.”

Welke tip zou je elke YoungPWR willen meegeven die nog (te) onzeker is om te starten met ondernemen?

“Lekker makkelijk....maar gewoon DOEN. En begin klein, het hoeft niet perfect wanneer je begint. Je website hoeft niet 100% af te zijn, je hoeft geen eigen email adres te kopen en je hoeft ook niet al je hele visie en missie voor de komende 5 jaar te hebben. Zolang je maar ergens begint komt de rest vanzelf.”

Welke tip wil jij een senior manager/ondernemer geven?

“Stap eens iets meer uit die comfortzone. Natuurlijk heeft business as usual gewerkt tot nu toe, maar kijk ook eens naar wat in de toekomst zou kunnen werken. Bijvoorbeeld door een jonge enthousiasteling aan te nemen die met andere ideeën komt. Of door ergens in te investeren waar je zelf energie van krijgt, of door af en toe een stapje terug te nemen en te kijken of je bedrijf nog wel de richting op gaat die het op moet gaan.”

Wil jij gratis toegang tot meer video's, podcasts, webinars en events?

Maak dan direct een YoungPWR profiel aan. Meld je hier gratis aan.

Gerelateerde artikelen

Hoe werkt Linkedin?
Veel grote en kleine bedrijven zijn te vinden op LinkedIn. Ook als jonge werknemer of ondernemer biedt dit medium veel kansen.
Myrthe Galle
Hoe start ik een eigen bedrijf?
Wil jij een eigen bedrijf starten? Dit stappenplan helpt je daarbij!
Roos van Duin
Wat kost mijn eigen bedrijf?
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Maar welke kosten moet je echt maken.
Roos van Duin
Hoe bepaal ik mijn uurtarief als jonge ondernemer?
Het is best ingewikkeld als startende ondernemer je eigen uurtarief te bepalen. Want wat ben je waard?
Nikki Silvis
Werken voor een baas bij een groot bedrijf: een dooddoener voor Tycho zijn dromen.
Tycho Luijten (27) vertelt ons alles over de bedrijven die hij startte. Inmiddels verdient hij al 70k per maand met zijn nieuwste bedrijf!
Yasha Tan
Vacatures verfilmen via Vacavids
In dit interview vertelt student Carien (22) ons over haar onderneming Vacavids. Deze start-up verfilmt vacatures van bedrijven.
Yasha Tan
Meer klanten vinden via LinkedIn
LinkedIn expert Wietske (41) vertelt over haar onderneming en geeft jou tips over starten!
Yasha Tan