“De kracht achter Huis ter Duin is dat we echt een familiehotel zijn.” | YoungPWR
(Bij)banen

“De kracht achter Huis ter Duin is dat we echt een familiehotel zijn.”

 6 minuten lezen

Jill Stokkermans (25) is PR & Communicatiemanager bij Huis ter Duin. Ze is gegroeid in het familiebedrijf van bediende op het terras tot manager. Gaat ze ooit het stokje overnemen van haar vader Stephan Stokkermans als Managing director? Youngpwr spreekt haar hierover en over haar baan in dit bijzondere hotel.

Wie ben je?

“Mijn naam is Jill Stokkermans, ik ben 25 jaar en ik woon in Noordwijk. Ik werk al sinds mijn 14e bij Huis ter Duin, dat is best wel een tijdje. Ik ben begonnen bij de Kidsclub en als oppas, daarna heb ik als bijbaantje op het terras gewerkt en nu ben ik al twee jaar PR & Communicatie manager. Ik ben er in de tussentijd wel even tussenuit geweest maar ik ben als het ware gegroeid in het bedrijf.”

Je zegt net dat je ook een tijdje niet bij Huis ter Duin hebt gewerkt, wat heb je in die tussentijd gedaan?

“Ik moest verschillende stages lopen voor mijn studie, Commerciële economie. Eigenlijk direct na mijn studie vertelde ik mijn vader dat ik beschikbaar was om terug te keren in het familiebedrijf, maar hij vertelde mij dat ik eerst vijf jaar iets anders moest gaan doen. Ik moest van hem eerst mijn vleugels uitslaan, genoeg ervaring opdoen en ontdekken wat ik nou echt leuk vind. Ik mocht pas terugkomen als hij mij terug zou vragen.”

Kun je iets meer vertellen over de familiegeschiedenis van het familiebedrijf?

“Mijn oma - van mijn moeders kant- , mevrouw Noorlander, is de eigenaresse van het hotel. Mijn vader, drie tantes en mijn moeder vormen samen de directie van Huis ter Duin. Mijn vader is Stephan Stokkermans, hij is de Managing director van Huis ter Duin.”

Je bent nu PR & Communicatie manager bij Huis ter Duin, wat houdt dat precies in?

“De afdeling PR & Communicatie is verantwoordelijk voor de ‘public relations’. Dat is bijvoorbeeld de relatie met de pers en influencers. Ook zijn wij verantwoordelijk voor persberichten en persevenementen. Daarnaast verzorgen wij de communicatie naar de gasten toe, we onderhouden de sociale media, de website, en we zijn verantwoordelijk voor de campagnes en het drukwerk. Dit is dus eigenlijk alle communicatie naar de gasten toe. Als manager ben ik er onder andere verantwoordelijk voor dat dit in goede banen verloopt en dat ik het team goed coach.”

Wat vind je zo leuk aan PR & communicatie?

“Het warm houden van een band tussen het hotel, de gasten en relaties vind ik heel belangrijk en interessant om te doen. Dit kan natuurlijk face to face maar ook via verschillende communicatiekanalen, Toen ik vroeger nog op het terras werkte, was ik niet echt de beste in het maken van een cocktails. Ik liet er ook nog wel eens een vallen… Maar het contact met de gasten en even een praatje maken, dat vond ik het leukste wat er was.”

hotel huis ter duin ligbedden

Hoe ben je uiteindelijk toch weer terecht gekomen bij Huis ter Duin?

“Ik ben na mijn stage in London drie dagen in de week bij een marketingbureau gaan werken. De overige twee dagen mocht ik bij de front office van Huis ter Duin staan. Om te ontdekken wat ik het leukst vond om te doen. Op een gegeven moment vond er een verschuiving plaats in de teams. Hierdoor ging mijn vaders assistent, terug naar de frontoffice als leidinggevende. Zij deed tegelijkertijd ook de PR & Communicatiezaken, dus daar viel iemand weg. Ik heb toen het stukje PR & Communicatie van haar overgenomen. In eerste instantie voor een half jaar om te kijken hoe het ging. Eén van de eerste dingen die ik aanpakte was de sociale media en dat ging vanaf dat moment gelijk een stuk beter. Het aantal volgers en de kwaliteit van de posts ging omhoog. Dat kwam vooral omdat ik al mijn tijd hierin kon steken en mijn voorganger daarnaast ook nog andere taken had.

Mijn vader zag ook dat goede sociale media veel voor het bedrijf betekent. Hij hintte soms al wat, maar uiteindelijk riep hij mij bij zich en vroeg hij of ik officieel terug wilde keren in het bedrijf. Ik was heel blij, natuurlijk wilde ik dat! Mijn vader heeft mij altijd geleerd: Als iets je wordt aangeboden kun je altijd enthousiast reageren en de persoon bedanken. Maar neem daarna een stapje terug en denk er even over na. Dus ik zei tegen hem: “Bedankt, super leuk, maar ik denk er nog even over na.” Hij was helemaal verbaast. Eigenlijk wist ik allang dat ik dit wilde natuurlijk. Zo ben ik uiteindelijk teruggekeerd in het bedrijf.”

Je vader is dus de Managing director van Huis ter Duin, heeft dat juist voordelen of nadelen?

“Mijn vader is wel kritisch naar mij, maar aan de andere kant heeft het natuurlijk ook voordelen. Ik ken al veel mensen in het hotel en ik ken mijn vader ook veel langer, daarom durf ik een stapje verder te gaan dan andere collega’s en zijn we beter op elkaar ingespeeld. Ik hoef mijn vader maar een blik te geven en hij weet hoe ik ergens over denk, al ik vind het vaak nog steeds lastig om hem “te lezen”. Vooral in het begin waren er wat nadelen, ik had het gevoel dat ik mezelf extra moest bewijzen maar daar groei je uiteindelijk wel overheen.”

Huis ter Duin heeft een goede status in heel Nederland, hoe is het om voor zo’n groot en bekend bedrijf te werken?

“Het is heel bijzonder om hier te mogen werken. Er wordt nog steeds vaak gerefereerd naar de periode dat de voetballers van het Nederlands elftal hier logeerden. Het is gewoon heel bijzonder om te mogen werken voor een bedrijf dat de meeste Nederlanders wel kennen. Dat levert ook voordelen op. Mensen willen heel graag met ons samenwerken, zodat ze onze naam kunnen gebruiken, dat opent genoeg deuren. Soms is het ook wat moeilijker omdat buitenstaanders snel vooroordelen hebben over het hotel. Nu, door corona, hebben we een slechter jaar gedraaid maar wij denken daar ook weer sterker uit te kunnen komen. De kracht achter Huis ter Duin is dat we echt een familiehotel zijn, dat loodst ons ook door deze onzekere tijd heen.”

hotel huis ter duin kamer

Wat is het mooiste moment dat je hebt meegemaakt bij Huis ter Duin?

“Mijn absolute hoogtepunt was een paar jaar geleden, toen president Obama, toenmalig president van de Verenigde Staten, voor de nucleaire top in Nederland was en in Huis ter Duin verbleef. Dat was een hele grote operatie. Ik kon er zelf toen helaas niet bij zijn omdat ik in Amsterdam woonde en tentamens had, daar baalde ik ontzettend van. Mijn opa heeft toen de hand mogen schudden van Obama, dus eigenlijk was ik maar één handdruk verwijdert van een van de grootste leiders van de wereld. Dit was een enorme eer. Niet alleen voor ons als familie maar ook voor alle medewerkers in het hotel die heel hard gewerkt hebben. Dit was echt een beloning voor het harde werken.”

Wij hebben als Youngpwr in januari het Kickstart event in Huis ter Duin georganiseerd en jullie zijn daarna ook partner geworden van ons. Waarom is Huis ter Duin partner geworden van YoungPWR?

“Ik leerde Youngpwr een paar jaar geleden al kennen, door het event dat georganiseerd werd in toenmalige ‘Home’, nu ‘Club M’. Ik vond het bedrijf toen al interessant, omdat YoungPWR jongeren een platform geeft om te ondernemen en je dingen laat leren die je niet op school leert, dat vind ik heel belangrijk en dat maakt YoungPWR ook uniek. Ook tijdens het event, Suzan Schouten (redactie: oprichter van YoungPWR) loopt er natuurlijk rond als vraagpunt, maar verder zie je overal jongeren aan de slag die weten waar ze het over hebben. YoungPWR geeft jongeren de kans om zichzelf te ontwikkelen, ervaring op te doen in de arbeidsmarkt en te ondernemen.”

Heb je ook nog de ambitie om het stokje van je vader over te nemen?

“Als je mij dit een paar jaar geleden had gevraagd, had ik volmondig ‘ja’ gezegd. Als ik daar nu op terugkijk, zag ik toen niet alle verantwoordelijkheden in die je op je bord krijgt als je Managing director van een vijfsterrenhotel bent. Ik ben ambitieus, ik wil sowieso in het familiebedrijf blijven en de kans dat ik ooit het stokje van mijn vader over neem is aanwezig. Maar voor nu kijk ik het allemaal even aan.”

Zijn er ook functies voor starters en voor YoungPWR’s bij Huis ter Duin?

“We bieden bij Huis ter Duin veel stageplekken aan, omdat we geloven in jong talent. Als je hier je basis kunt leggen voor de toekomst, vinden wij dat heel mooi om te zien. Je kunt als stagiair in sommige functies ook doorgroeien in het hotel. Verder heb je voor YoungPWR’s ook bijbanen bij bijvoorbeeld onze strandaccommodatie Breakers Beach House.”

Waar let je vaak op bij een sollicitatiegesprek?

“Ik houd de sollicitatiegesprekken met stagiaires voor PR & Communicatie afdeling. Ik vind het belangrijk dat sollicitanten zich voor het gesprek inlezen in het hotel, dat toont interesse. Voordat ik een sollicitatiegesprek heb kijk ik zelf ook op het LinkedIn profiel van de sollicitant. Ik vind het heel belangrijk te begrijpen wat een sollicitant tot nu toe heeft gedaan, zeker bij jongeren. Wij zoeken mensen met een goede werkmentaliteit, passie en ambitie, dat is echt nodig bij Huis Ter Duin voor een goede match. Ik vind het ook belangrijk dat er een persoonlijke klik is tussen mij en de sollicitant. Als je spontaan bent en leergierig, dan komt het wel goed.

Ik vind het ook heel leuk als sollicitanten een video of een motivatiebrief sturen. Bij Huis ter Duin moet je sowieso een motivatiebrief sturen maar dit kan dus ook in vorm van een video. Dat is veel relaxter, je ziet iemand namelijk in zijn persoonlijke omgeving, degene is ontspannen en er hangt een rustigere sfeer dan bij het sollicitatiegesprek. Ik zou mensen ook absoluut aanbevelen om via een video een sollicitatie te sturen, als het bedrijf waar je solliciteert dat toelaat natuurlijk. Bij een brief vind ik het belangrijk dat het niet een standaard verhaal is, je moet het leuk geschreven hebben. Het moet echt vanuit jezelf komen.”

Welke eigenschappen heb je nodig om het werk wat jij doet goed te kunnen doen?

“Het is in mijn baan belangrijk dat je flexibel bent. Ook speelt creativiteit een grote rol, vooral met taal. Het is belangrijk dat je sociaal bent en je moet goed “je mannetje staan”. Je moet namelijk op veel verschillende dingen letten op, ook op social mediagebied. Wanneer ga je posten? Hoe laat ga je posten? Wat is je call-to-action? Dat zijn al een paar dingen waar je rekening mee moet houden.”

Heb je nog tips voor YoungPWR’s?

“Je moet nog zo lang werken, zorg ervoor dat je iets doet wat je leuk vindt. Ik ga iedere dag met plezier naar mijn werk. Er was ook een periode, bij een ander bedrijf, dat ik daar echt tegenop zag en de dagen duren dan zoveel langer. Geld speelt als je ouder bent ook een steeds belangrijkere rol, maar zeker als je jong bent: doe echt iets wat je leuk vindt of ga ontdekken wat je leuk vindt. Ik zou ook iedereen aanraden om vroeg te beginnen met werken. Je leert nieuwe mensen kennen, het is gezellig, je krijgt ook een beetje verantwoordelijkheid, daar kan je veel van leren en je wordt nog betaald ook. Naarmate je ouder wordt, wordt beroepskeuze ook lastiger. Hoe eerder je weet wat je leuk vindt, hoe makkelijker.”

Hotel huis ter duin strand

Wil jij gratis toegang tot meer video's, podcasts, webinars en events?

Maak dan direct een YoungPWR profiel aan. Meld je hier gratis aan.

Gerelateerde artikelen

Hoe start ik een eigen bedrijf?
Wil jij een eigen bedrijf starten? Dit stappenplan helpt je daarbij!
Roos van Duin
Werken voor een baas bij een groot bedrijf: een dooddoener voor Tycho zijn dromen.
Tycho Luijten (27) vertelt ons alles over de bedrijven die hij startte. Inmiddels verdient hij al 70k per maand met zijn nieuwste bedrijf!
Yasha Tan
Persbericht Kickstart event
Gratis YoungPWR Kickstart livestream event voor jongeren Een boost voor 2021.
Suzan Schouten
Anna over Communicatie- en informatiewetenschappen in Utrecht
Anna (20) studeert Communicatie- en informatiewetenschappen aan de Universiteit van Utrecht.
Yasha Tan