Vorig jaar was hij al podiumgast op het Youngpwr Ondernemers Event. Nu mochten wij Tim van der Wiel (nu 22) interviewen. Voor ons een van de grootste en meest inspirerende jonge ondernemers in de social media business in Nederland. Hij realiseerde samen met zijn compagnon Liam Tjoa (23) binnen vier jaar een jaaromzet van een paar miljoen Euro met hun bedrijf GoSpooky. Hoe hebben zij dat gedaan?
"Wij hebben GoSpooky opgricht. Een van de grootste sociale media bureaus van Nederland met 40 mensen in dienst. Ik ben directeur. Wij werken met de grote merken zoals Coca Cola, JBL en andere top 100 bedrijven. We staan voorop met marketing via social media. Onze top 3 social platforms die wij adviseren op dit moment zijn: Tiktok, Instagram en Snapchat."
"Ik heb mijn VWO afgerond en daarna heb ik geen vervolgopleiding gedaan. Ik heb mezelf alles aangeleerd in de praktijk!"
"Nee, in mijn vakgebied is het vooral belangrijk om heel hard te werken zonder de doelstellingen op de lange termijn uit het oog te verliezen. Ik leer hier iedere week meer dan dat ik tijdens een studie bedrijfskunde zou doen. We hebben natuurlijk veel werknemers die veel ervaring hebben of een studie hebben gedaan en daar leer ik ook heel veel van."
"Ja, dat klopt op mijn veertiende was Twitter een grote hit onder jongeren in het Engels. Ik ben de Engelse posts gaan vertalen naar het Nederlands. Dat bleek een succes en ik had binnen een half jaar 150.000 volgers en dat is zelfs uitgegroeid tot 1.5 miljoen. Op dat moment bestonden influencers nog niet echt, maar ik was er in principe wel een. Ik ben toen zelf advertenties op mijn account gaan verkopen aan bedrijven. Zo kwam ik terecht in de wereld van reclame en marketing. Dankzij mijn twitter-account kon ik gaan werken bij platenlabel Spinnin Records. Daar heb ik geholpen met het opzetten van de social media kanalen. Deze kennis en ervaring hebben mij heel erg geholpen om de stap te zetten naar mijn eigen bedrijf."
"Op zich kan iedereen een bedrijf oprichten, maar om het een succesvol bedrijf te maken heb je een goed idee, ‘een gat in de markt’, nodig. Daarnaast een lange termijnvisie en doorzettingsvermogen. Het duurt lang voordat je iets hebt opgebouwd en het succesvol is. Je moet de juiste kennis hebben, bereid zijn elke dag hard te werken en altijd op tijd leveren. Het eerste half jaar hebben we bijna niets verdiend. Pas na een jaar begon het echt te lopen en begonnen we voet aan de grond te krijgen. We zijn nog steeds bezig om elke dag beter te worden."
"We hebben in het begin alles zelf gedaan. Daardoor heeft het ons bijna geen geld gekost, alleen de 50 euro voor de KvK. De startkosten hangen natuurlijk wel af van de sector waarin je zit. Wij bieden vooral kennis aan en dat kost niet heel veel geld, maar wel héél veel tijd."
"Zelf had ik al een aantal klanten uit mijn eigen netwerk, dat is het begin. Maar voor het grootste deel hebben wij de bedrijven zelf benaderd. Wij nodigden bedrijven niet alleen uit om koffie te drinken en een praatje te houden. Maar we zorgden ervoor dat we goed voorbereid waren door vooraf al een analyse te maken van hun social media-accounts: ‘Wat kon er beter?’. Dat presenteerden we direct in ons kennismakingsgesprek of mail, zonder verplichtingen. Op deze manier creëerden we een opening. We leverden een dienst, zonder er iets voor terug te vragen. Een cadeautje en tegelijkertijd een bewijs dat we er goed in waren. Overigens hebben we in het begin ook heel vaak ‘nee’ gehoord, maar uiteindelijk is er iemand die jou die opdracht gunt. En dan moet je het beter doen dan verwacht. Altijd een stapje verder gaan, zodat de klanten zo tevreden met je zijn dat zij dit aan andere klanten vertellen. Mond tot mond reclame werkt echt het beste!
Daarnaast is puur content maken ook heel belangrijk. Jouw verhaal naar buiten brengen. Zoveel mogelijk via je eigen kanalen waar jouw potentiële klanten zijn. Afhankelijk van je doelgroep is dat via Linkedin, Snapchat, Instagram, Facebook, Pinterest of TikTok. Je eigen PR creëren, ook via bijvoorbeeld een persbericht."
"Absoluut TikTok, gewoon 10 -15 video’s per dag plaatsen. Wij hebben zelf TikToks gehad die al meer dan vijftien miljoen views hebben gehaald. Je filmpjes hoeven niet perfect te zijn zolang je maar iets post. Gewone filmpjes doen het soms beter dan dure commercials met een groot budget. Bij TikTok geldt: kwantiteit is belangrijker dan kwaliteit. Instagram is veel moeilijker maar als je echt een goed product hebt dan lukt het je zeker."
"Goede vraag. Daar zijn wij elke dag mee bezig. Hoe kunnen wij het anders en beter doen? We zijn altijd de eerste op alle social media kanalen. We blijven innoveren en onderzoeken en ‘overpresteren' richting de klant. Wij hebben drie kernwaardes: innovatie, kennis en de mensen. Wij weten precies hoe de verschillende platforms werken en hoe wij alle middelen kunnen gebruiken. En er lopen bij ons op kantoor ook echte knappe koppen uit de branche rond, dit onderscheidt ons ook van de rest."
"Op het team dat we hebben neergezet. Ons teamwork is erg goed en daardoor kunnen we dingen bereiken die nog niet eerder bereikt zijn."
"Wij willen wereldwijd het leidende social media bedrijf zijn. Dus als je iets van marketing nodig hebt, ergens ter wereld, dan denk je aan ons."
"De vrijheid om te kunnen creëren wat ik wil. Als ik bijvoorbeeld een idee heb, dan kan ik dat in de middag al uitwerken. Ik bedoel zeker niet de vrijheid van letterlijk ‘vrij’ zijn. Want ik ben eigenlijk altijd aan het werk, al voelt het niet zo. Voor mij staat vrijheid gelijk aan de mogelijkheid om mijn eigen droom na te jagen. Niet die van een ander."
"Het is misschien een beetje cliché maar: durf fouten te maken, het hoeft niet allemaal perfect te zijn! Maak een doel voor de lange termijn en wees bereid om er iedere dag keihard voor te werken. Zo ga je het uiteindelijk halen, daar ben ik van overtuigd. Wat ook belangrijk is, is dat je je beseft hoeveel je waard bent. Wij hebben bijvoorbeeld in het begin bij elke meeting de prijs verdubbeld totdat iedereen ons uit lachte. Maar zo lang één iemand akkoord ging, bleven wij doorgaan. Zo kwamen wij erachter wat ons werk echt waard was."
"Evan Spiegel, de oprichter van Snapchat. Hij is jong en bokst op tegen de grote platformen. Hij heeft een enorm sterke visie, dat inspireert mij ook. Een paar jaar geleden heeft hij een bod van Facebook van $3 mld geweigerd. Naar mijn idee is hij de Steve Jobs van deze generatie."
"Eigenlijk alles wat Recode maakt, het is meer tech gericht maar je kunt er heel veel kennis van opdoen."
"Doorzettingsvermogen."
"Gezond eten, genoeg slapen en drie keer per week sporten."
Dit artikel is gemaakt samen met Tineke de Ruiter.