Flora Lisa heeft als doel het verzorgen en stijlen van eigentijdse bruiloften. Onlangs werkte zij mee aan een shoot die gedupliceerd wordt op “Zankyou” en de “The perfect wedding”.
Hi! Mijn naam is Lisa, 20 jaar en ik ben sinds 2019 afgestudeerd vak expert in bloem, groen en styling. Jaja dat is een hele mond vol! Simpel gezegd een creatief bloemenmeisje. Ik woon in Katwijk, heerlijk aan de kust. Hier ben ik als het even kan te vinden!
In februari 2020 heb ik mijn bedrijf Flora Lisa officieel ingeschreven bij de KVK. Flora Lisa is een bedrijf dat zich richt op het verzorgen van het bloemwerk en het tot in de puntjes stijlen van eigentijdse bruiloften. Ik ben nog alleen, dus ik vervul alle rollen. Van mailcontact, kennismakingsgesprekken, inkopen, maken van offertes tot het bedenken van nieuwe concepten en natuurlijk de administratie.
Tijdens mijn opleiding heb ik de basistechnieken – en kennis van het bloemschikken geleerd. Waar ik zeker veel aan heb gehad. Verder kan ik niet zeggen dat mijn studie echt iets heeft toegevoegd aan het bedrijf dat ik nu heb. Het ontwikkelingen van een eigen stijl en het bedenken van nieuwe unieke concepten heb ik mezelf aangeleerd in de praktijk. Gewoon door te doen.
Tja dat vind ik lastig om te zeggen…. Begin als eerste met een bloemsierkunststudie om de basis- technieken en kennis alvast in huis te hebben. Maar richt je daarna vooral op cursussen waarbij je je eigen creativiteit kwijt kunt of leuke opdrachten/klussen in de praktijk. Dit is ook een goede manier om je portfolio uit te breiden.
Eigenlijk wist ik al heel snel dat ik een eigen bedrijf wilde in de bruidsbloemenbranche. Het ondernemen vond ik op jonge leeftijd al heel interessant. Het telkens bezig zijn met jezelf uitdagen en andere mensen blij maken met het werk dat ik vol liefde maak. Toen ik klaar was met mijn studie heb ik eerst nog een paar maanden rustig aan gedaan om wat ervaring op te doen. Maar na 8 maanden was ik er echt klaar voor! Ik had genoeg bruiloft aanvragen gekregen dat het tijd werd voor een KVK nummer.
Het startte van mijn onderneming heeft zeker veel tijd en geld gekost. Zelf noem ik het liever investeren. Investeren in de toekomst oftewel TFP! (Time for Portfolio)
Het leukste aan het ondernemen vind ik het creatief denken. Het niet denken in problemen als er een tegenslag is, bijvoorbeeld met het covid-19 virus, maar denken in oplossingen. Ook vind ik het jezelf blijven uitdagen fantastisch! Wanneer je een doel bereikt hebt, gelijk een nieuw doel klaar hebben staan!
De allereerste klanten vonden eigenlijk mij! Haha! Via mond tot mondreclame kwamen ze bij mij terecht. En zo zijn de volgende klanten ook bij mij terecht gekomen.
De grootse marketing tip die ik mee zou willen geven gaat eigenlijk niet zo zeer over echt marketing. Tijdens mijn reis naar een goede onderneming heb ik dit geleerd; ‘Klanten kopen jou, niet je product’. Hiermee bedoelen ik dat je nog zoveel mooie en goede spullen kan verkopen, maar wanneer jij zelf niet enthousiast of echt met plezier je onderneming runt, je nooit ver gaat komen.
Onderscheidend zijn is waar ik nu in de praktijk mee bezig ben. Het creëren van een eigen stijl door jezelf van ‘collega’s’ te onderscheiden. Verder ben ik telkens bezig met het bedenken van nieuwe unieke concepten en ideeën.
Als ik terugkijk op deze afgelopen 5 maanden, waar ik enorm hard aan mijn bedrijf heb gewerkt en veel geld heb geïnvesteerd, ben ik op meerdere dingen trots. Onder andere een aanvraag voor een boeket naar het buitenland en een shoot die geplubliceerd wordt op “Zankyou” en de “The perfect wedding”. Uiteraard ben ik ook trots op alle aanvragen die binnen blijven komen voor bruiloften!
Dit vind ik een hele moeilijke vraag. Wat is reëel om als doel te stellen? En voelt het dan nog wel goed dat hoofddoel? Laat ik het er op houden dat een lange ‘wish- list’ heb voor mijn onderneming en ik die lijst graag helemaal zou willen afvinken! Op deze lijst staan onder andere deze drie goals; 1. Een bruiloft mogen verzorgen in het Buitenland 2. Bruiloften mogen verzorgen op de meeste uniek locaties 3. Het aanschaffen van een bedrijfsbus met eigen bestickering.
Als ondernemer heb je veel eigenschappen nodig eigenlijk. Zoals doorzettingsvermogen, flexibiliteit, creativiteit, goed kunnen plannen maar zeker ook zelfvertrouwen. Dat laatste werk ik dit jaar hard aan.
Nog zo’n goede vraag…. Wat ik zou meegeven aan senior ondernemers is, luister naar de jonge ondernemers. We lijken misschien wat onervaren maar we zijn wel op de hoogte van de nieuwe trends en mogelijkheden wat betreft netwerken op socials. Want zelfs ik leer hier nog dagelijks van.