YoungPWR Dianne (19) is druk bezig met podcasts maken en interviewde Lisa Mosmans, bekend van de podcast Datevermaak. In deze podcast geeft Lisa samen met Lieke en Timo tips over (online) daten.
“Ja, ik heb aan allebei mijn opleidingen wat gehad. Ik heb een bachelor Media en Cultuur gedaan waarin je bijvoorbeeld leert om televisieprogramma’s te maken, dus daarmee ben je heel erg bezig met formats. Je leert ook hoe je iets overbrengt naar een kijker, of een luisteraar in dit geval, en daarmee is mijn interesse in alles wat media te maken heeft best wel groot. Ik heb dus ook veel geconsumeerd waar je ook veel van leert. Daarnaast heb ik een master Bedrijfskunde gedaan en dat gaat heel erg over hoe je jouw product nou verkoopt. Tijdens het ontwikkelen van onze podcast ben ik vrij bewust geweest van de interactiviteit met mensen aan wie ik het concept vertelde, de PR die je soms even kan opzoeken, hoe je iets moet framen (communicatietechniek) of hoe je guerilla marketing (marketingtechniek) kan toepassen. Die kennis helpt echt wel als je iets groter wil maken.”
“Nou, best wel snel eigenlijk. Toen ik ons concept aan mensen ging vertellen merkte ik al heel veel enthousiasme en toen we de eerste twee afleveringen hadden gemaakt ging het eigenlijk best wel snel. Mensen gingen het aan elkaar aanraden want iedereen heeft het wel eens over daten. Die mond tot mond reclame heeft ons best wel ver gebracht, net zoals toen we het binnen onze eigen netwerk (wat heel veel media mensen zijn) gingen delen. Dan wordt je een keer in de Volkskrant gerecenseerd of dan wordt je een keer getipt in de Linda meiden.”
“We hadden de luxe dat Lieke bij Dag & Nacht Media (een podcast bedrijf) werkte en we zijn op een gegeven moment best wel serieus een format gaan bedenken met rubriekjes. We dachten na over wat we leuk vinden en wat we zelf zouden willen horen en dat concept heeft Lieke toen gepitcht bij Dag en nacht, een podcast bedrijf. Zij zeiden: “Ga er maar twee maken en dan gaan we kijken of het aanslaat.” Dat heeft voor ons enorm de drempel verlaagd om het gewoon maar eens gaan proberen en dat vertrouwen te krijgen van Dag & Nacht media.”
“Heeeel veel tijd. Als je dat omzet in geld dan is de start ook heel duur geweest, haha. Er zit heel veel voorbereiding in. Voordat we de podcast gingen maken hebben we heel veel afgesproken, nagedacht en gekeken naar anderen. Ik denk dat ik er per week sowieso wel meer dan 8 uur aan kwijt ben met het voorbereiden. Toen het steeds groter werd, moest ik ook alle vragen op Instagram behandelen, de mailtjes beantwoorden, financiën etc. Maar omdat we dat vertrouwen van Dag en nacht kregen hebben we niet hoeven te investeren. Dus het is echt het tijd investeren in de weekenden dat vooral kostbaar was denk ik.”
“Ja, want we verdienen nu geld met advertenties en met Vriend van de show. Als je als luisteraar vindt dat we een steuntje in de rug verdienen dan kun je doneren. Daarnaast hebben we sponsor deals en zitten er pre-rolls aan (advertenties van te voren). Ik ben er een dag minder voor gaan werken en die keuze kon ik wel maken doordat de podcasts financieel genoeg opleverde. Maar geld verdienen was nooit het uitgangspunt dus dan is eigenlijk alles wat je verdient mooi meegenomen.”
“Het ligt aan de sponsor. We hebben ooit een pre-roll gedaan van een tandpasta merk. Nou, daar had ik helemaal geen gevoelens bij. Maar we hebben ook heel lang de museumkaart als sponsor gehad en daar ben ik zelf echt heel enthousiast over, dus dan vind ik het ook helemaal niet moeilijk om het daar over te hebben. En als we dat dan ook nog heel organisch kunnen koppelen aan daten, wat bij een museum best wel makkelijk te doen is (museumdate), dan is dat ongemak er niet zo. Maar het is wel even zoeken naar waar de grens ligt. Wij zeggen dan ook altijd: “Oké, we gaan nu even naar de sponsor.” Door dat heel erg te benoemen haal je eigenlijk de angel er al uit want dan weten mensen dat ze naar een gesponsord stuk luisteren.”
“Het heeft heel veel tijd gekost en ik was er heel enthousiast over, daardoor heb ik ook heel lang kunnen volhouden. Maar er kwam een moment dat het eigenlijk niet meer ging, omdat ik gewoon een baan had en dat gold eigenlijk voor ons alle drie. Dus het is heel snel heel erg gegroeid en we wilden alsmaar meer en meer en beter. Misschien moet je dan soms jezelf even afremmen en een pauze inlassen want het wordt niet beter als je de energie er niet voor hebt. Wij hebben 3 seizoenen gemaakt in anderhalf jaar tijd en we hadden best wat langer de tijd mogen nemen om het wat uit te bouwen. Succes is natuurlijk hartstikke verslavend dus dan wil je maar door, maar achteraf gezien zou ik dat misschien wel anders hebben gedaan.”
“Dit is zo cliché, maar je moet gewoon beginnen. De gouden tip: kijk eerst gewoon eens om je heen of mensen enthousiast worden van je idee. Als je daar een beetje gevoel bij hebt dan moet je maar de sprong in het diepe wagen. En klein beginnen! Misschien heeft het bij ons wel echt een vogelvlucht genomen maar als het bij jou niet meteen lukt zou ik niet jezelf laten afschrikken. Geduld is een schone zaak.”