Youngpwr interviewde Marjolijn Hoffmans (40). Al zes jaar is zij met veel succes, plezier en trots de marketingmanager van Donald Duck. Het grootste, vrolijkste en bekendste mediamerk voor families in Nederland. Sinds kort is zij ook verantwoordelijk voor het mooie inmiddels ook internationale merk Flow.
"Ik ben Marjolijn Hoffmans, 40 jaar.""
"Ik werk bij een groot media bedrijf: DPG Media. Ik ben marketingmanager van Donald Duck en sinds kort ook Flow."
"Ik was op de middelbare school al creatief en commercieel bezig. Ook in mijn bijbaantjes. Maar concreet bedenken welke studie en baan daarbij paste en wat ik echt leuk vond, was echt een uitdaging."
"Ik heb twee studies gedaan. Eerst HBO, Media en Informatiemanagement in Amsterdam (red: nu Creative Business) en daarna ben ik nog een master gaan doen aan de UvA: Communicatiewetenschappen."
"Ja zeker! Mijn hbo-opleiding was heel praktisch. Ik heb echt geleerd wat het vak inhoudt. Aan de UvA heb ik bijvoorbeeld meer geleerd over hoe gedrag van mensen en beeldvorming werkt. Hoe je beïnvloeden (hen aanzetten tot actie) werkt en hoe je nieuw gedrag kunt aanleren aan je doelgroep via de juiste marketingtechnieken. Denk maar aan het “4 uur cup a soup momentje”. Heel interessant vind ik dat!"
"Ja, een meer cijfermatige studie, Business administration bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat een aantal vakken aansluitend op Communicatie Wetenschappen interessant is."
"Het ligt een beetje aan wat je wilt bereiken en wat daarvoor nodig is. Maar mijn advies zou vooral zijn na te denken over: waar wil je naartoe, waar word je nú blij van en heb je een idee waar je over een aantal jaren blij van wordt? En wat heb je daarvoor nodig om dat te bereiken? Dat moet je nu doen. Maar volg vooral je eigen gevoel!"
"Zeker niet! Ik vond het een hele leuke tijd! En vooral ook het meer inhoudelijk leren en verdiepen. In het bedrijfsleven is daar niet altijd de ruimte voor. Het liefste zou ik nu nog een studie doen!"
"Mijn vader werkte onder andere bij een mediabedrijf en daardoor werd ik wel geïnspireerd om in het mediavak verder te gaan."
"Niet echt. Eigenlijk rolde ik een beetje in de mediawereld door mijn bijbaantje bij de receptie van een groot verzamelpand voor allerlei mediabedrijven. Daardoor begon ik al tijdens mijn studie aan ‘mijn eerste marketingbaan’ bij een filmbedrijf dat ook in dat pand zat."
"Ik heb stagegelopen in het bedrijf waar ik nu werk. Tijdens mijn stage heb ik ontzettend mijn best gedaan om te laten zien wat ik kon en ik heb daarna altijd contact gehouden. Mede daardoor werd ik gevraagd om te solliciteren voor mijn eerste baan bij Sanoma (nu DPG) als brandmanager voor Fashionchick girls, voor jonge meiden. Daarna ben ik binnen Sanoma/DPG doorgegroeid naar een groter merk: Donald Duck. En nu doe ik Flow erbij."
"De functie van marketingmanager is heel afwisselend. Je bent leidinggevend aan een team. En samen met jouw team en collega’s verantwoordelijk voor het behalen en verhogen van de omzet via ijzersterke marketing en het bewaken van het merk. Daar komt heel veel bij kijken. Ik noem wat voorbeelden:
Het bepalen van de merkstrategie
Optimaliseren van het product samen met de redactie
Bedenken van nieuwe producten samen met de redactie. Bijvoorbeeld welke nieuwe digitale en print producten we uitgeven. Hoe we onze webshop kunnen laten groeien. Hoe onze bestaande klanten iets extra’s kunnen bieden.
Samen met een reclamebureau en redactie werken aan een nieuwe tv of radiocommercial
Het maken van een PR plan voor pers en de pers te woord staan. Bijvoorbeeld voor de lancering van onze Donald Duck voice action voor Google Home.
In gesprek met partners om samen te werken
Analyseren van de resultaten van een marketingcampagne
Analyseren van de financiële resultaten van het merk
Vergaderingen met collega’s
Gesprekken met teamleden om hen te coachen (een bila noemen wij dat)
Dat het zo divers is. Het ene moment doe je iets heel anders dan het andere moment. En ik werk met hele leuke mensen!"
"De tijd vliegt voorbij. In mijn rol kun je altijd doorgaan en nieuwe dingen doen die ook bijdragen aan de business. Het is heel belangrijk met de juiste dingen bezig te zijn die écht van belang zijn en opleveren. Dat is niet altijd makkerlijk. Soms zit je weleens op een verkeerd spoor… En nu we meer vanuit huis werken mis ik wel echt om mijn collega’s vaker live te zien."
"Naast omzetgroei voor de merken waar ik voor gewerkt heb en een aantal awards die we als team binnen hebben gesleept, ben ik echt trots op de transitie in onze marketing aanpak voor Donald Duck. De campagnes zijn nu veel “ronder” en hebben een echte boodschap. Het gaat niet meer alleen om de aanbieding. We dragen echt een missie uit. Een mooi voorbeeld hierbinnen waar ik echt trots op ben, is de allereerste Donald Duck die we voor blinde kinderen hebben gemaakt. Zij kenden Donald Duck tot nu toe helemaal niet. Dit leverde geen geld op. Maar heel veel voldoening en waardering."
"Prioriteiten stellen, realistisch zijn en snelheid maken. Eigenlijk sta je als marketingmanager 24/7 aan. Het is geen 9-5 job. Je moet ook focus houden. Je niet laten mee slepen in elk klein idee. Maar tegelijkertijd een open blik blijven houden richting minder grote ideeën die soms wél in zich hebben groot te worden. En je moet je echt goed kunnen samenwerken en communiceren."
"Vooral mooie merken echt verder hebben kunnen brengen, op strategisch niveau. En fijn samenwerken met leuke teams en jonge starters helpen ontwikkelen en groeien."
"Blijf jezelf, kijk goed naar anderen en leer van wat je ziet. Doe waar je blij van wordt, maar blijf wél scherp op wat je doet en of het nog steeds is waar je op dat moment verder in wilt en blij van blijft."
"Rond de 2200 euro (36 uur), afhankelijk van de rol."
"Nee, eigenlijk niet. Ik vind het over het algemeen heel leuk om voor een ‘baas’ en in een organisatie te werken. Ik vind het leuk met verschillende specialisten samen te werken in teams. Je leert veel van anderen en andere doelen binnen één grotere organisatie."
"Er wordt veel voor je geregeld en je kan zeggen dat je meer zekerheid hebt. Dat is fijn. Je bent als werknemer bijvoorbeeld beter beschermd als je ziek wordt of bij ontslag. Ook wordt je pensioen automatisch opgebouwd. Daar denk je als je jong bent niet veel over na, maar toch is het echt handig!"
"Je bent natuurlijk minder flexibel. En je bent financieel bijvoorbeeld verplicht af te dragen aan een collectief pensioen. Je kunt niet zelf bepalen hoe je dat investeert. En als zzp’er kun je vaak makkelijker je uren door laten tellen, stel dat je 50 uur hebt gewerkt, dan factureer je die ook. Dat kan niet als je in loondienst bent. Overuren worden in bepaalde functies niet meer vergoed. Die horen er gewoon bij."
"Byron Sharp. Ik vind het heel interessant hoe hij naar marketing en merkgroei kijkt. Bijvoorbeeld met zijn concepten als “category entry points” en fysieke en mentale beschikbaarheid van merken."
"Nuchter blijven en mij niet gek laten maken door werkdruk of veranderingen in de wereld en de business. Verder gezond eten en ik zou eigenlijk wat meer moeten sporten en meer moeten slapen… "
"Casual, sneakers kan, slippers niet."
"Als je bij mij solliciteert, casual-netjes is prima, en met het gevoel dat je aandacht aan je kleding hebt besteed."
"Ik luister vooral podcasts op thema, vaak van Adformatie of Emerce. En in de auto luister ik veel BNR, het gaat daar veel over ondernemerschap, merken en digitale ontwikkelingen. Het gebeurt mij vaak dat ik daardoor geïnspireerd aan kom op kantoor of bij een afspraak."