Maak het studentenleven makkelijker met StuBox | YoungPWR
Ondernemen

Maak het studentenleven makkelijker met StuBox

 5 minuten lezen

In dit interview vertellen de meiden van StuBox over hun net begonnen onderneming. Zij bedachten de StuBox: een box vol met tips en tricks, artikelen en snacks die de (startende) student op weg helpen.

Wie zijn jullie?

“Wij zijn Bodien (21), Emma (20), Iris (23), Noëlle (20) en Sanne (22) en wij zitten in ons derde jaar van de opleiding Creative Business aan de Hogeschool van Amsterdam.”

Welk bedrijf hebben jullie opgericht?

“Met zijn vijven hebben wij StuBox opgericht. De StuBox is een box voor studenten die het leven een stukje gemakkelijker maakt. De box zit vol met tips en tricks, goodies en een verantwoordelijke snack. Het idee is ontstaan omdat het thuis studeren erg lastig is, dat hadden we zelf al ondervonden. Wij willen vooral de startende studenten helpen, die het ‘echte’ studeren nog niet kennen.”

Hebben jullie iets aan jullie opleiding (gehad) als je kijkt naar wat je nu doet?

Noëlle: “Ja zeker! Ik heb veel geleerd op het gebied van marketing, sales, mediapsychologie en ondernemerschap. Tijdens de start van ons bedrijf (en nu nog steeds) merkte ik heel erg dat al deze aspecten steeds terugkomen. Als ik mijn studie niet had gehad, wist ik niet dat er zoveel bij kwam kijken. Je moet constant bezig zijn met je strategie, de doelgroep, de behoeftes, etc.”

Emma: “Ons bedrijf is momenteel gestart door onze opleiding. Als project moesten we een eigen ondernemin opstarten, dus we krijgen ook les hierin. We leren hoe je je aanmeldt bij de Kamer van Koophandel, maar ook hoe je klanten werft en je je netwerk uitbreidt.”

Welke opleiding zouden jullie jongeren adviseren als zij willen gaan doen wat jullie nu doen?

“De opleiding Creative Business is een goede opleiding als je nog niet weet wat je wil gaan doen, aangezien deze opleiding heel breed is en je alle kanten op kunt. Je hebt twee keer de mogelijkheid om je te specialiseren voor een half jaar. Hiervan is de tweede keer in het derde jaar. Dan is één van de vier keuzes 'ondernemerschap', je kunt dus ook iets anders kiezen. Verder is een opleiding met (online) marketing een goede keuze.”

Waarom hebben jullie gekozen voor het ondernemerschap?

Sanne: “Ik ben graag bezig en erg ondernemend. Ik houd van uitdagingen en dat past helemaal in het straatje van ondernemerschap.”

Bodien: “Op school voer je vaak projecten uit voor een zogenaamde opdrachtgever. Ik had behoefte aan meer uitdaging en iets dat ‘echt’ voelt. En dat is het bij ondernemerschap zeker. Het is echt en als je het niet goed doet, gaat het ten koste van je eigen ingelegde geld.”

Noëlle: “Ik houd van een uitdaging en vind het ook erg leuk om meerdere rollen op mij te nemen. Als ondernemer kun je je eigen creativiteit overal in kwijt, je leert ontzettend veel en elke dag heb je weer andere soorten taken.”

Kunnen jullie het ondernemen nog goed combineren met school/studie/werk?

“Vanuit school krijgen we ruim de tijd om ons bezig te houden met de onderneming. We volgen allemaal de colleges die nodig zijn en krijgen twee keer per week tips van onze coach over het bedrijf. We zijn met een grote groep en door de juiste taakverdeling hebben we voldoende tijd voor andere dingen zoals school en werk. Wegens corona ligt het werk van Bodien en Emma (horeca) stil, maar daardoor kunnen ze wel alles goed combineren. Voor Iris is het combineren wat lastiger vanwege een verhuizing.”

Hoeveel geld en tijd heeft het gekost om te starten?

“We hebben allemaal €50 euro ingelegd om te starten (bij de KvK). Nu stromen langzaam de eerste bedragen van bestellingen binnen, maar om een buffer te hebben op onze rekening hebben we nog €300 euro ingelegd. Op dit moment staan we nog niet quitte.”

Wat vonden jullie het moeilijkst van het starten? Waar vond je informatie?

Noëlle: “Ik vond het soms erg lastig om te visualiseren hoe we uiteindelijk ons eindproduct zagen. Daarnaast vond ik het combineren van studeren en het starten van een bedrijf in het begin wel erg lastig. Ik was zo enthousiast over StuBox dat ik mijn studie in het begin een beetje links liet liggen. Vanuit school hebben we veel lessen en workshops gekregen die ons hielpen bij het proces. Ook keken we veel naar concurrenten, succesvolle ondernemers en zochten we informatie op via Google.”

Sanne: “Het moeilijkste vond ik om je ideeën, die je op papier hebt staan uit te werken. Op papier klinkt alles heel leuk maar al snel blijkt dat niet alles gaat zoals je het bedacht hebt. Ik heb de nodige informatie van internet gehaald en daarnaast heeft iedereen uit het bedrijf vragen gesteld aan de mensen om ons heen om feedback te krijgen over de ideeën die we hadden. Met die feedback zijn we verder aan de slag gegaan.”

Wat vinden jullie het leukst aan het ondernemen?

Bodien: “Het leukste vind ik dat het allemaal echt is. Je bent dus echt geld aan het verdienen met jouw idee. Ook mag je zelf bepalen als iets anders moet, alles kun je naar eigen idee inrichten.”

Emma: “Dat je het heft in eigen handen hebt.” Iris: “Dat je alles zelf kunt beslissen, je deelt je eigen tijd in en het is tof als je idee slaagt.”

Hoe hebben jullie de eerste klanten binnen gehaald?

“Met zijn allen hebben we ons bedrijf en product gepromoot op sociale media en de box verkocht aan vrienden, familie en kennissen.”

Welke marketingactiviteiten werkten voor jullie en welke niet? Welke adviseren jullie?

“Met een betaalde promotie op Instagram of Facebook kun je al snel veel mensen bereiken. Dit hoeft ook helemaal niet duur te zijn, zeker een aanrader dus. Daarnaast hebben we laatst een winactie gehouden waar ook veel volgers en reacties uitkwamen. Ook hebben we gemerkt dat video’s goed aanslaan en een groter publiek bereiken.”

Wat maakt jullie bedrijf onderscheidend en hoe zorgen jullie dat dit zo blijft?

Emma: “Er is momenteel maar één box voor studenten, van de Xenos. Daarin bevinden zich alleen maar kortingscodes. Wij hebben echte spullen.”

“StuBox is uniek in concept en het is voor en door studenten. Daarnaast spelen wij heel erg in op de actualiteit. Studenten worden erg vergeten in deze periode. Wij geven bijvoorbeeld tips aan studenten hoe ze in deze tijd alsnog alles uit hun studie kunnen halen. We willen onze boxen blijven aanpassen, zodat ze altijd actueel blijven.”

box

Zijn jullie tevreden met wat je tot nu toe verdient, kun je ervan leven?

“We zijn nog niet zo lang bezig met StuBox dus we kunnen nu absoluut niet leven van onze verdiensten. We maken nog geen winst: in het begin hebben we geld moeten investeren en we hebben nog niet al onze boxen verkocht. Maar het gaat de goede kant op.”

Wat is de grootste fout die je jonge ondernemers ziet maken? Of die je zelf hebt gemaakt?

Sanne: “Veel jonge ondernemers onderschatten de hoeveelheid werk en tijd die er in een eigen bedrijf zit. Het ziet er allemaal heel leuk uit, maar dat komt niet aanwaaien. Daar moet je moeite en tijd in steken.”

Iris: “Het is lastig om soms de spirit erin te houden als je ziet dat iets niet werkt. Wij wilden bijvoorbeeld de inhoud van de box een beetje geheim houden om mensen nieuwsgierig te maken. Uit de praktijk blijkt dat dat niet werkt. We ontvingen veel feedback waaruit duidelijk werd dat het concept heel tof is, maar omdat er niet bekend was wat er in zit hebben we veel verkoop misgelopen in het begin.”

Waar moet iedere jonge ondernemer volgens jullie in investeren?

Bodien: “Je moet investeren in je eigen enthousiasme. Dus investeer in iets waar jij blij van wordt, dan ben je al op de helft.”

Iris: “Promoties/advertenties, een goed werkende en duidelijke website en een goede werksfeer!”

Noëlle: “Je kennis steeds meer willen uitbreiden vind ik wel heel erg belangrijk. Lees boeken, ga opzoek naar interessante artikelen, luister naar podcasts, bekijk een documentaire, etc.”

Emma: “Daarnaast is een goede website en het promoten op sociale media ook erg belangrijk.”

Wat willen jullie bereiken op de top van het bedrijf?

Noëlle: “Mijn doel is dat studenten ons echt gaan zien als helpende hand en daardoor de boxen in grote aantallen de deur uit vliegen.”

Sanne: “Mijn doel is om de studenten te helpen die nu allemaal thuis zitten en dan vooral de eerstejaars studenten die nu op een andere manier hun studie zijn begonnen. Met deze boxen hoop ik de studenten een leuke studententijd te geven. Daarnaast wil ik uiteraard ook dat het bedrijf succesvol wordt.”

Emma: “Mijn doel is om 500 boxen te verkopen.”

Wie is jouw grote voorbeeld? Waarom?

Iris: “De eerste die in mij opkomt is Daily Paper, de eigenaar heeft het kledingmerk opgezet met geld van DUO en hij is mega succesvol nu.”

Sanne: “Mijn grote voorbeeld is Danique Bossers. Zij heeft nu een groot en goedlopend bedrijf (Most Wanted), maar zij is begonnen met helemaal niks. Zij is heel goed in ondernemen en dat heeft haar gebracht waar ze nu is.”

Welke eigenschappen zijn onmisbaar als ondernemer?

Noëlle: “Elke ondernemer moet gedreven zijn. Daarnaast moet je ook moed hebben, zodat je grote risico’s durft te nemen. Daarnaast vind ik leergierigheid, creativiteit en flexibiliteit ook van belang.”

Emma: “Doorzettingsvermogen, assertief, zelfstandig, goed in teamverband (als je met meerdere mensen bent).”

Hoe houden jullie balans?

Sanne: “Doordeweeks zet ik mij hard in om alles gedaan te hebben wat er die week moet gebeuren, zodat ik in het weekend ook echt weekend kan houden.”

Noëlle: “Ik zorg dat ik in mijn planning ook altijd tijd over houd voor leuke dingen. Ook doe ik veel aan sport, waar ik mijn hoofd leeg kan maken. En ik zorg dat ik genoeg rust momentjes neem.”

Hoe kunnen klanten jullie vinden?

Op Instagram en TikTok kun je ons vinden onder de naam @stubox_nl. Onze pagina op Facebook en LinkedIn vind je onder de naam StuBox. Daarnaast kunnen klanten ons ook altijd een mailtje sturen (info@stubox.nl) of ze kunnen naar onze website gaan!

Welke tip zouden jullie elke YoungPWR willen meegeven?

Bodien: “Ga ervoor! Want als je iets wil dan gaat het jou lukken. Test wat wel en niet werkt, daar kom je snel genoeg achter.”

Sanne: “Ga werk doen wat je leuk vindt en wat je interesseert, anders ga je met tegenzin aan het werk en daar schiet je niks mee op.”

Wil jij gratis toegang tot meer video's, podcasts, webinars en events?

Maak dan direct een YoungPWR profiel aan. Meld je hier gratis aan.

Gerelateerde artikelen

Hoe start ik een eigen bedrijf?
Wil jij een eigen bedrijf starten? Dit stappenplan helpt je daarbij!
Roos van Duin
Wat kost mijn eigen bedrijf?
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Maar welke kosten moet je echt maken.
Roos van Duin
Janine en Miquel (22) starten Borrelpakketshop.nl in Coronacrisis
Janine en Miquel zagen de crisis als een kans. Veel medewerkers van bedrijven werken nu verplicht vanuit huis. Borrelpakketshop verzorgt borrels aan huis!
Isabelle van den Eijkel
Een thuiswerk box tijdens de Coronacrisis
De meiden van CAPSA zijn met een thuiswerk box gekomen die iedereen een steuntje in de rug geeft.
Yasha Tan
Vacatures verfilmen via Vacavids
In dit interview vertelt student Carien (22) ons over haar onderneming Vacavids. Deze start-up verfilmt vacatures van bedrijven.
Yasha Tan