Elke maand een nieuwe box met stationery en drukwerk | YoungPWR
Een eigen bedrijf starten

Elke maand een nieuwe box met stationery en drukwerk

 5 minuten lezen

Britt (22) heeft met vier andere studenten haar eigen bedrijf Studio Paper. Maandelijks verschijnt er een box met zelfontworpen (!) stationery en drukwerk. Benieuwd wat hun key tot succes is? Lees dan snel verder!

Wie zijn jullie?

“Wij zijn Roos van der Eng (21), Adriana Paeper (20), Lena Koopman (19), Beau van den Bergh (23) en Britt Halberstadt (22). We zijn derdejaars Creative Business studenten aan de Hogeschool van Amsterdam. Op dit moment zijn wij klasgenootjes bij de specialisatie Mediaondernemerschap.”

Welk bedrijf hebben jullie opgericht en wat is jullie rol?

“Met zijn vijven hebben wij Studio Paper opgericht. Maandelijks brengen wij een box vol zelf ontworpen stationery en drukwerk uit. Binnen ons bedrijf hebben we de rollen zo verdeeld dat iedereen doet waar je goed in bent of waar je meer van wil leren. Zo is Beau heel goed in ontwerpen, Lena in fotografie, Roos in de financiële directie, Adriana in de orderverwerking en Britt in tekstschrijven. Natuurlijk zijn we uiteindelijk een team waarbij veel taken door meerderen van ons worden opgepakt!”

IMG_9540 (2)

Hebben jullie iets aan jullie opleiding (gehad) als je kijkt naar wat je nu doet?

“Een bedrijf oprichten is onderdeel van de specialisatie die we doen. Vanuit school hebben we een ontzettend goede en betrokken coach die ons enorm geholpen heeft. Er komen altijd elementen terug uit onze lessen die nuttig zijn zoals marketing. Maar marketing en een bedrijf beginnen zijn maar twee van de vele opties die je kunt kiezen in twee jaar specialisaties. Het is dus maar net wat je zelf wil binnen deze opleiding!”

Welke opleiding zouden jullie jongeren adviseren als zij willen gaan doen wat jullie nu doen?

Britt: “Zelf denk ik dat je aan opleidingen zoals bedrijfseconomie of commerciële economie beter wordt voorbereid op alle aspecten van het runnen van een bedrijf. Onze opleiding focust naast ondernemen ook veel op andere onderwerpen.”

Waarom hebben jullie gekozen voor het ondernemerschap?

“Beau en Lena komen uit echte ondernemersgezinnen. Voor hen geldt dat er ‘ondernemersbloed’ door hun aderen stroomt en dat een eigen bedrijf beginnen voor de hand lag. Voor mijzelf (Britt) geldt dat ik de kans kreeg binnen de opleiding om de specialisatie mediaondernemerschap te volgen. Dit leek mij een mooie kans om zonder al te veel risico een bedrijf te beginnen.”

Kunnen jullie het ondernemen nog goed combineren met school/studie/werk?

Britt: “Ik vind dat wel lastig. Naast dit bedrijf hebben we allemaal ook nog andere vakken die we volgen en hebben we een (bij)baan. Nu krijgen we van school veel tijd om te werken binnen ons bedrijf, maar straks gaan we stage lopen en een minor volgen. Dan zal het nog lastiger worden. Wel heb ik er vertrouwen in dat onze samenwerking zo goed is dat het ons gaat lukken!”

Hoeveel geld en tijd heeft het gekost om te starten?

“Veel! Haha. Er komt in ons geval héél veel kijken bij het starten van een bedrijf. In het begin kost het uitwerken van je idee, je lean canvas model (een business model gericht op startups), je interviews, je research en alle andere dingen zoals de inschrijving bij de KvK, heel veel tijd. Omdat wij een fysiek product verkopen hadden wij ook een startkapitaal nodig. Het heeft ons dus per persoon ook een financiële investering gekost.”

Wat vonden jullie het moeilijkst van het starten?

Britt: “Het lastigst vond ik om er precies achter te komen waar we het goedkoopst producten vandaan konden halen, waar we konden drukken en hoeveel producten we nodig hadden en voor welke prijs. We hebben hiervoor een proef box bedacht zodat we hierachter konden komen.”

Wat vinden jullie het leukst aan het ondernemen?

“Alle positieve reacties op ons bedrijf en onze producten! De lieve berichtjes en goede recensies zijn echt hartverwarmend en waar ik het voor doe.”

Hoe hebben jullie de eerste klanten binnen gehaald?

“We hadden het geluk dat we ons bedrijf konden starten binnen een soort ‘knutsel community’ op Instagram, waardoor we al veel volgers hadden die geïnteresseerd in ons waren. Dat hielp heel erg. In het begin waren er ook veel klanten via ons eigen netwerk.”

Welke marketingactiviteiten werkte voor jullie en welke niet? Welke adviseren jullie?

“Wat voor ons goed werkt is heel actief zijn op sociale media. We merken dat we veel engagement hebben op Instagram en dat onze volgers hard groeien. We proberen ook veel filmpjes te maken voor TikTok, omdat dit platform heel populair aan het worden is, maar dat werkt voor ons helaas nog niet zo goed als Instagram.”

Wat maakt jullie bedrijf onderscheidend en hoe zorgen jullie dat dit zo blijft?

“Wat ons onderscheidend maakt is ons enorme enthousiasme waarmee we ons bedrijf runnen en dat we onze producten zelf ontwerpen. Verder hebben we binnen het team allemaal onze eigen specialiteiten waar we goed in zijn die allemaal tot uiting komen in wat we doen.”

Afbeelding1

Zijn jullie tevreden met wat je tot nu toe verdient, kun je ervan leven?

“Dat kan altijd beter natuurlijk ;). We zijn een startup dus we kunnen niet verwachten dat we er nu al van kunnen leven. In de toekomst zien we dat wel voor ons.”

Waar moet iedere jonge ondernemer volgens jullie in investeren?

“Een mooie website! Je website is je online visitekaartje en de plek waar je iedereen heen stuurt om meer te weten te komen over je bedrijf. Het is dus heel belangrijk dat je website er mooi uit ziet en vriendelijk is in gebruik.”

Waar zijn jullie het meest trots op tot nu toe? “Het moment dat onze producten binnen komen van de drukker en je je eigen ontwerpen op mooi papier ziet, daar wordt je heel trots van!”

Wat willen jullie bereiken op de top van het bedrijf?

“We hebben een heel mooi kantoorpand op het oog waar we ons bedrijf graag zouden willen vestigen als we daar de middelen voor hebben. We dromen regelmatig weg bij de foto’s van het pand en houden dat een beetje als doel voor ogen.”

Wie is jullie grote voorbeeld en waarom?

Britt: “Eigenlijk zijn de meiden uit mijn team echt mijn voorbeeld! We hebben elkaar in een korte tijd zo goed leren kennen en kunnen het zo goed met elkaar vinden. Het zijn harde werkers met veel enthousiasme. Dat is volgens mij echt waarom ons bedrijf het zo goed doet.”

IMG_8785

Welke eigenschappen zijn onmisbaar als ondernemer?

“Doorzettingsvermogen en passie voor hetgeen wat je doet. Je bent er dag en nacht mee bezig, dus als je geen passie hebt ben je er denk ik snel op uitgekeken. Die passie zit bij ons wel goed. Als ondernemer krijg je (vaak) te maken met tegenslagen, dus doorzettingsvermogen is onmisbaar.”

Hoe kunnen klanten jullie vinden?

“Wij zijn te vinden op www.studio-paper.com, op Instagram @Studiopaper_com, op Facebook @Studiopapercom en op TikTok @studiopaper. Volg ons!”

Welke tips zouden jullie elke YoungPWR willen meegeven?

“Als je je mind ertoe zet kun je alles bereiken wat je wil!"

Wil jij gratis toegang tot meer video's, podcasts, webinars en events?

Maak dan direct een YoungPWR profiel aan. Meld je hier gratis aan.

Gerelateerde artikelen

Hoe start ik een eigen bedrijf?
Wil jij een eigen bedrijf starten? Dit stappenplan helpt je daarbij!
Roos van Duin
Wat kost mijn eigen bedrijf?
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Maar welke kosten moet je echt maken.
Roos van Duin
Een thuiswerk box tijdens de Coronacrisis
De meiden van CAPSA zijn met een thuiswerk box gekomen die iedereen een steuntje in de rug geeft.
Yasha Tan
Vacatures verfilmen via Vacavids
In dit interview vertelt student Carien (22) ons over haar onderneming Vacavids. Deze start-up verfilmt vacatures van bedrijven.
Yasha Tan
Maak het studentenleven makkelijker met StuBox
In dit interview vertellen de meiden van StuBox over hun net begonnen onderneming. Zij bedachten de StuBox: een box vol met tips en tricks, artikelen en snacks die de (startende) student op weg helpen.
Yasha Tan
Het opzetten van AfterFish Media
In dit interview vertellen drie Creative Business studenten van AfterFish Media over hun eigen onderneming: een digital agency die zelfs voor kleine ondernemers erg interessant is!
Yasha Tan