Youngpwr

Interview: Tycho startte een succesvol digitaal marketing bureau

 6 minuten lezen

Van het verkopen van repen met proteïne uit krekels tot een eigen Growth Hacking agency: Tycho Luijten (27) vertelt ons alles over hoe hij zijn bedrijven startte en hoe hij juist nu in de Coronacrisis succesvol is met een snel groeiende omzet van 70k euro per maand! Een super inspirerend verhaal dat elke jonge ondernemer helpt.

Welke bedrijven heb je opgezet? En wat is jouw rol?

“Ik heb een hoop verschillende projecten/bedrijfjes opgezet in de afgelopen jaren. Van kerstpakketten tot een recruitment agency, verschillende webshops en proteïne repen met proteïne uit krekels (insecten ja). De afgelopen 1,5 jaar heb ik de meeste tijd en energie gestoken in een bedrijf dat nu erg goed loopt: Dapper Rhinos. Dapper Rhinos is een Growth Hacking agency. Growth Hacking is een term overgevlogen uit Silicon Valley. Het staat voor een proces van marketing voeren met als doel: zo snel mogelijk groei realiseren. Hier zetten we digitale kanalen voor in zoals Instagram advertising, Google advertising of LinkedIn advertising.”

Heb je iets aan jouw opleiding gehad als je kijkt naar wat je nu doet?

“Ik ben afgestudeerd in Marketing Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Mijn opleiding heeft mij zeker geholpen te komen waar ik nu ben. Maar misschien niet op de manier waarop je zou denken. Het is namelijk niet zo dat wat ik in de college zaal heb geleerd, ik nu nog gebruik wanneer bedrijven mij betalen om hen te adviseren. Wel heeft mijn opleiding me een bepaalde discipline en manier van denken aangeleerd.

Nog belangrijker heeft het voor mij een netwerk gecreëerd waar ik elke dag nog van profiteer. Op school heb ik hard gewerkt om naast mijn studie erg veel mensen te leren kennen via commissies, besturen en studieverenigingen. Ik kom nu vaak bij grote bedrijven binnen omdat ik daar de mensen ken. Ik heb me dus bewust en onbewust altijd met bepaalde mensen omringt tijdens mijn studie waar ik nu business mee doe. Een netwerk opbouwen is dus heel belangrijk!”

Waarom heb je gekozen voor het ondernemerschap?

“Ik ben een dromer. Werken voor een baas bij een groot bedrijf was voor mij een dooddoener voor mijn dromen. Je pad is redelijk voorspelbaar en kent veel ‘plafonds’ als je ergens in dienst treedt. Tot op een bepaalde hoogte natuurlijk, want ik geloof dat je bij sommige bedrijven (zeker bij ons bedrijf: Dapper Rhinos) heel erg kan meegroeien en ondernemen als je net zo gemotiveerd bent, hard werkt en mee-onderneemt als het management. Ik zie dan geen reden om jouw droom niet waar te maken. Verder word ik een beetje naar van mensen die de baas willen spelen over mij en me in mijn vrijheid beperken. “Mag ik alsjeblieft op vakantie?” – dat lijkt me echt een nare vraag om te moeten stellen. Ik wil ook koste wat het kost voorkomen dat dit ooit de cultuur wordt bij Dapper Rhinos. Dat is ook de reden dat wij onbeperkt vakantiedagen hebben. Wij beoordelen werknemers op wat ze doen, niet op het aantal uren dat ze voor ons op kantoor (of nu thuis) werken.”

Heb je ooit als werknemer gewerkt? Wat is het verschil?

“Ik heb vanaf mijn 14e bijbaantjes gehad. Iets wat misschien het meest in de buurt komt van een serieuze baan is mijn stage bij KLM. Ik had hier te maken met een chagrijnige manager, kreeg kut klusjes, en werkte structureel over zonder veel waardering.

Op dit moment werk ik met allemaal leuke, jonge ondernemende mensen. Ik werk altijd lange dagen maar ik weet dat elk extra uur bijdraagt aan het succes van het bedrijf én ik vind wat ik doe echt heel leuk. Op dit moment is niets belangrijker dan het slagen van mijn business en met ons team de wereld te veroveren. Daar put ik zo veel meer motivatie uit dan voor een saai bedrijf te werken.”

Hoe ben je ooit begonnen met ondernemen?

“Ik ben begonnen met ondernemen tijdens het tweede jaar van mijn bachelor. Toen kregen mijn broer en ik het idee om een bedrijfje op te starten in lokale geschenkpakketten. We ontwierpen een mooie box, en stopte daar allerlei lokale producten uit Rotterdam in; ‘Rotterdam in a Box’. Met Rotterdam in a Box hadden we vooral succes tijdens de kerst, mensen zagen het echt als Rotterdams kerstpakket. We hebben het ook naar een aantal andere steden uitgebreid, maar uiteindelijk een paar maanden geleden verkocht omdat we er niet zoveel energie meer uit haalden.”

Hoeveel heeft het je gekost om te starten als ondernemer?

“Bloed, zweet en tranen.. Nee, zonder dollen: het heeft de eerste jaren zeker veel meer gekost dan dat het me opleverde. Zowel tijd, energie als geld. Alleen elk ‘niet geslaagd’ project levert je weer een les, idee of nieuwe connecties op. Nu heb ik een succesvol en hard groeiend marketingbureau, maar waarschijnlijk komen er nog 100 bedrijfsideeën waarvan meer dan de helft compleet mislukt en met een beetje geluk een aantal super dik gaan.”

Wat vond je het moeilijkste van het starten?

“Ik vond starten niet zo moeilijk. Het belangrijkste is gewoon beginnen. Als je een idee hebt, hoeft het echt niet perfect te zijn. Je moet daarna gewoon je eerste brainstorm plannen, je eerste belletje doen, je eerste onderzoek doen en een actielijst maken. Het begin starten met niks, dat is nou juist het leukste! Respect the hustle.”

Wat vind je het leukst aan ondernemen?

“Het feit dat je van niets iets kunt maken en daarmee impact maakt. Dat je een idee hebt, mensen en dingen erbij betrekt en dat je iets bouwt waar mensen het over hebben en waarde uit halen.”

Hoe heb je ooit je eerste klant binnen gehaald?

“Onze allereerste klant hebben we binnengehaald door pure bluf. Door iemand uit het netwerk van mijn businesspartner Yvo werden we uitgenodigd bij een bedrijf. Hier mochten we onszelf pitchen. We hebben close to 0% verstand van online marketing, en gingen wel een project van een paar duizend euro per maand pitchen. We hebben met veel zelfvertrouwen en een goed verhaal onszelf naar binnen gebluft. Hierna heb ik me het hele weekend opgesloten om een cursus online marketing te doen zodat ik on the job ook echt kon deliveren. Inmiddels zijn we overigens wel echt hele goede online marketeers geworden (al zeg ik het zelf).”

Welke marketingactiviteiten werkte voor jou en welke niet als jonge ondernemer?

“Wat voor mij goed werkt is LinkedIn. Het algoritme van LinkedIn is een cadeautje. Het is een platform waar je iets kunt posten en zonder al te veel moeite kunnen duizenden mensen die jij niet kent het zien, onbetaald. Ik maak vaak filmpjes over online marketing of ondernemerschap en post deze dan op LinkedIn. Ik durf te wedden dat 50% van onze business voortkomt uit LinkedIn Clout (zo noemen wij het).

Wat niet goed werkt: betaalde advertenties met onze diensten. Dit komt voor veel mensen een beetje opdringerig over. Daarnaast draagt het niet bij aan het merk dat we willen bouwen. We willen dat mensen naar ons toekomen om te vragen of ze met ons mogen samenwerken i.p.v. dat wij aan mensen vragen of we samen mogen werken met hen. Met de LinkedIn filmpjes waarmee we gratis tips geven vragen we niets van de kijker, ze mogen zelf bedenken dat ze met ons willen werken.”

Welk marketing advies kun jij jonge starters geven?

“Mijn tip als je diensten aan wilt bieden (zoals online marketing): post filmpjes op LinkedIn waarin je gratis tips en tricks geeft. Mensen zullen je onthouden en contact met je opnemen wanneer ze een dergelijke dienst die jij aanbiedt nodig hebben.”

Wat maakt jouw bedrijf onderscheidend en hoe zorg je ervoor dat dat zo blijft?

“Wij onderscheiden ons met het proces van online marketing en het feit dat we heel veel disciplines in huis hebben. Het werk dat we doen bij bedrijven voelt voor hen echt vaak aan als toveren. Daarnaast zetten we een heel duidelijk brand weg.”

Wat is de gemiddelde jaaromzet bij Dapper Rhinos?

“Omdat we nog niet zo lang bestaan is het logischer te kijken naar maandomzet. We zitten nu op ongeveer 70.000 euro omzet per maand. Als we volgend jaar niet 1 miljoen omzet draaien moet er iets heel geks gebeuren. Daarnaast investeren we (vooral tijd en expertise) momenteel ook in twee apps die wat sneller te schalen zijn. Het is echter heel moeilijk nu al een voorspelling te doen over hoe goed die zullen gaan.”

Wat is het gemiddelde uurtarief van een startende freelancer in jouw branche?

“Als je écht waarde kunt leveren is het niet gek om 40 – 60 euro per uur te vragen. Het is de kunst om over te komen als een echte wizzkid die wel eens komt vertellen hoe het zit. Dan maakt leeftijd niet zo veel uit.”

Wat is de grootste fout die je ondernemers ziet maken?

“Dat ze vasthouden aan een concept wat niet voor hen werkt. Fail fast!”

Waar moet iedere jonge ondernemer volgens jou in investeren?

“Skills, skills, skills. In het digitale spectrum het liefst. Deze generatie is super tech-savvy, het grootste gedeelte van de mensen op de werkvloer nog niet. Maak daar gebruik van. Volg cursussen over online marketing, design of programmeren. Je zult merken dat je het gauw eigen kunt maken en je kunt hier vanuit heel snel waarde leveren.”

Waar ben je het meest trots op?

“Ik ben het meest trots op het feit dat we 1,5 jaar geleden ons bedrijf hebben ingeschreven bij de Kamer Van Koophandel en nu rond de tafel zitten met bedrijven als Nationale Nederlanden en Microsoft.”

Wie is jouw grote voorbeeld? Waarom?

“Ik put heel veel inspiratie uit vrienden van me die succesvol zijn als ondernemer. Ik ga geen namen noemen want dan vinden ze me ongetwijfeld een slijmbal.”

Welke eigenschap heb je absoluut nodig als ondernemer?

“Discipline. Als je dat nu bijvoorbeeld nog niet hebt kan ik je aanraden om structureel te gaan sporten, dat heeft heel veel met mijn discipline gedaan. Vijf keer per week naar de gym, goed voor je gezondheid, geest en discipline.”

Wat trek je aan als je een klant bezoekt?

“We waren tot op heden best informeel, maar eigenlijk wil ik ons bureau onderscheiden van andere bureaus door super gestyled te zijn. Ik zie het wel gebeuren dat we binnen afzienbare tijd met het hele team maatpakken gaan halen. Wat ik super tof zou vinden: een mix van Italiaans en tech-look. Dus bijvoorbeeld een maatpak met een coltrui eronder, smartwatch en yeezy’s (sneakers).”

Hoe zorg je ervoor dat de werkdruk niet te groot wordt? Welk advies zou jij jongeren geven om in balans te blijven?

“Dat is nog wel eens lastig. Sowieso heb ik een ritme gebouwd in mijn dag waardoor ik elke dag yoga doe, mediteer en lees. Verder sport ik vijf keer per week. Dat zorgt ervoor dat ik mentaal fit blijf. Een structuur bouwen van je dag en week is zeker een aanrader.”

Welke business boek, blogs, webinars of podcast moeten jongeren lezen/luisteren/kijken? En waarom?

“Ik lees en luister zelf vooral veel boeken. Welke iedereen sowieso MOET lezen:

  • Atomic Habits: Hoe bouw je gewoontes in je leven die bijdragen aan een succesvoller en gelukkiger leven?

  • How to win friends and influence people: Hoe zorg je er voor dat mensen je aardig vinden? (Een van de meest belangrijke dingen die er zijn – zo krijg je dingen voor elkaar).

  • **Homo Sapiens:**In dit boek leer je o.a. hoe mensen een zieke impact maken op deze aardbol. Het helpt je nederig te zijn en betere keuzes te maken voor de planeet waarop we leven.

Lees deze boeken grondig en je wordt er echt een beter, gelukkiger en succesvoller mens van.”

Welke tip zou jij snr CEO/corporate bedrijven willen geven?

“Hecht in je recruitment proces niet te veel waarde aan papiertjes. Er zijn heel wat pareltjes die geen of een minder indrukwekkende opleiding gedaan hebben. Deze figuren pasten misschien gewoon niet zo goed in het schoolsysteem maar kunnen hele grote waarde toevoegen aan je bedrijf. Als je deze mensen aan je bindt zijn ze vaak ook nog eens erg loyaal.”

Welke tip zou je elke Youngpwr willen meegeven?

“Bouw een week, ochtend en avond routine in. In de avond voor het slapen gaan bijvoorbeeld 10 of 20 bladzijdes lezen. Of wanneer je wakker wordt 15 minuten een online cursus doen. Elke ma, di, wo, do, en zat op dezelfde dag sporten. Deze dingen die telkens een klein beetje bijdragen aan je uiteindelijke doel moet je in je leven zien te bouwen als gewoontes. Tel maar eens op hoeveel je kunt lezen of hoeveel cursussen je kunt doen als je dit een jaar volhoudt.”

Yasha TanRedacteur @ YoungPWR

Gerelateerde artikelen

Hoe start ik een eigen bedrijf?
Wil jij een eigen bedrijf starten? Dit stappenplan helpt je daarbij!
Roos van Duin
Wat kost mijn eigen bedrijf?
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Maar welke kosten moet je echt maken.
Roos van Duin