Voor ieder bedrijf, of dat nou je eigen onderneming is of eentje waar je in dienst bent, is het van belang een goede relatie met je klanten op te bouwen. In deze blog geven we je 4 tips om goed met je klanten om te gaan.
Om als bedrijf goed te kunnen verdienen is het hebben van loyale klanten onmisbaar. Voor veel mensen is de service die ze krijgen, dus de manier waarop het bedrijf met zijn klanten omgaat, een belangrijke factor bij het kiezen van de onderneming die ze willen steunen. Daarom is het belangrijk om als bedrijf na te denken over de beste manier om met je klanten om te gaan.
Een eerste en belangrijke tip is om goed onderzoek te doen naar de wensen van je klanten, en dat ook te blijven doen. Drink bijvoorbeeld vooraf een drankje met iemand die daar werkt. Zodat je precies weet wat er speelt. Zo kun je je klantenservice-strategie gericht aanpassen op de verwachtingen van jouw klanten.
De klantenservices van grote bedrijven zijn soms 24 uur per dag bereikbaar, waardoor klanten tegenwoordig verwachten meteen geholpen te worden. Dit is voor kleinere ondernemingen misschien niet altijd haalbaar, maar zorg wel dat problemen zo snel mogelijk behandeld worden (of laat in elk geval weten dat je ermee bezig bent).
Als een klant een vraag of klacht heeft zal hij dat in het hedendaagse digitale tijdperk waarschijnlijk online laten weten. Zorg dus dat daar voldoende mogelijkheden voor zijn, en dat de klant (naast te kunnen bellen) ook kan mailen of chatten met de klantenservice van het bedrijf.
Via sociale media worden bijzondere reacties van klantenservices van bedrijven tegenwoordig snel verspreid. Je hebt vast op sociale media weleens een goed (of juist slecht) bericht van een klantenservice voorbij zien komen dat gedeeld werd omdat het heel grappig of juist onbeschoft was. Houdt er dus rekening mee dat de manier waarop je met je klanten communiceert bij veel meer mensen dan alleen je klant terecht kan komen.
Belangrijk is om altijd klantgericht te zijn. Wees altijd eerlijk, transparant en biedt de juiste service. Dan is de business jou gegund en komen de klanten bij jou terug om wie jij bent.