Youngpwr

Een website maken in 6 stappen

 6 minuten lezen

Luciano (21) van Bytecode & Youngpwr was dertien toen hij zijn eerste website maakte. Hij wilde een kleine chemie-webshop beginnen. Hij had geen geld om een website te laten bouwen, maar wel tijd om het zelf te doen. Op internet was heel veel informatie, waardoor hij snel door de bomen het bos niet meer zag. Herken je dit? Dan is dit artikel voor jou. In dit artikel doorloopt Luciano de stappen voor het bouwen van jouw eigen website.

1. Koop een domeinnaam

Een domeinnaam is een adres op internet. Jouw persoonlijke URL-code, bijvoorbeeld youngpwr.nl, is een domeinnaam. Een .nl domeinnaam is het goedkoopst. Dit kost ongeveer €1 tot €3 per jaar. Een .com domein is iets duurder, ongeveer €10 per jaar.

Voor het kopen van een domeinnaam bestaan veel bedrijven, zoals Hostnet, transip.nl en nog veel meer. Luciano heeft goede ervaringen met Vimexx. Alle domeinen die hij bezit, zijn hier geregistreerd. Vergeet niet dat je elk jaar de domeinnaam moet vernieuwen, je kunt dus het beste de “automatisch verlengen” aanzetten.

De eerste stap is gezet, maar met alleen een domeinnaam heb je natuurlijk nog geen website...

2. Kies de juiste tool voor het bouwen van je website

Nadat de domeinnaam is gekocht start je met het bouwen van jouw website. Met een bestaande tool kun je snel en makkelijk een site bouwen. Het is geen maatwerk, maar je huurt een onderdeel bij een groter platform. Er zijn duizenden tools beschikbaar om een website te bouwen. We hebben een paar keuzes gemaakt en uitgelegd voor wie deze tools het best geschikt zijn.

Squarespace

Van alle opties is Squarespace het gemakkelijkste in gebruik, maar wel de duurste. De kosten zijn ongeveer €13 per maand. Als je het geld ervoor hebt, is dit waarschijnlijk de beste optie. Het fijne aan Squarespace is dat er heel veel templates beschikbaar zijn en de editor (hoe je de content op jouw site kunt zetten) werkt heel makkelijk en goed. Kies een template (thema) dat bij jouw business past, zet de teksten en afbeeldingen erin en je bent binnen een middag helemaal klaar. Squarespace verzorgt ook de hosting van je website, dus je hebt verder geen zorgen. Alles wordt voor je geregeld.

  • Voordelen
    • Het is supermakkelijk en werkt goed
    • Er zijn veel themapagina's (templates) beschikbaar
    • Het is snel
  • Nadelen
    • Het is een beetje duur

Mocht je Squarespace niet prettig vinden werken, maar het wel fijn vinden als de hosting voor je geregeld wordt, kan je eventueel Wix uitproberen.

WordPress

WordPress is van alle opties de bekendste en het goedkoopste. Je betaalt alleen voor de hosting van de site. Bij het bedrijf waar jij jouw domeinnaam hebt geregistreerd, koop je een Wordpress startpakket. Bij bijvoorbeeld Vimexx heb je voldoende aan het “Start”-pakket, van ongeveer €0,50 per maand. Met Wordpress kun je in een dag klaar zijn (op voorwaarde dat je jouw teksten en afbeeldingen al hebt).

  • Voordelen
    • Het is de goedkoopste optie
    • Er zijn super veel themapagina’s beschikbaar die je makkelijk kunt aanpassen. Deze thema's zijn gratis (bij WordPress.org) of betaald (bijvoorbeeld op Themeforest)
    • Je hebt meer controle dan bij bijvoorbeeld Squarespace, maar het is ook iets meer werk om op te zetten
  • Nadelen
    • Je moet voor WordPress wel iets technischer zijn, het is meer gepriegel dan bij Squarespace bijvoorbeeld

Webflow

We raden Webflow alleen aan wanneer je veel ervaring hebt met design en ook je eigen site helemaal zelf wilt ontwerpen, maar niet zelf wilt programmeren. Webflow is namelijk een visuele ontwikkeltool, een soort Photoshop, maar waar dan een werkende website uit komt als je klaar bent. De kosten zijn ongeveer hetzelfde als Squarespace, rond €12 per maand. Als je geen designer bent, zou ik deze tool niet kiezen.

  • Voordelen
    • Je hebt veel vrijheid om het precies zo te maken als je zelf wil zonder te hoeven programmeren
  • Nadelen
    • Je moet veel ervaring hebben met (web)designen

Maatwerkwebsite

Het maken van een custom website raden wij alleen aan als je een web-ontwikkelaar bent en overweg kan met HTML, CSS en Javascript. Bij deze optie hoef je alleen de hosting te betalen. Het startpakket van Vimexx is voldoende hiervoor. Je kunt het zelfs gratis hosten via bijvoorbeeld GitHub Pages. Je moet wel erg technisch zijn om dit helemaal in te richten. Als je webontwikkelaar bent, is dit ook een leuk leerproject. Er zijn ook bedrijven die hun website open-source ontwikkeld hebben, waar je kan kijken hoe zij het doen. De broncode van Bytecode.nl is ook in te zien op Github.

  • Voordelen:
    • Je hebt alle vrijheid, the sky is the limit!
  • Nadelen
    • Je moet HTML, CSS en Javascript kunnen programmeren
    • Het kost veel tijd

sitemap

3. Maak de indeling van je website

Een websiteindeling, of sitemap, is een overzichtelijk document van alle pagina’s en links van jouw website. Zie het als de inhoudsopgave van een boek.

Dit overzicht is meestal gecategoriseerd en helpt websitebezoekers en Google beter door jouw site te navigeren. Je bent dus ook beter vindbaar (SEO).

Hoe maak je een sitemap? Houd het doel van je website in gedachten: websitebezoekers omzetten naar klanten. Je moet mensen overtuigen dat jij de persoon of het merk bent waarvoor zij gaan kiezen.

Je kunt de sitemap zo ingewikkeld maken als je wilt. Wij adviseren om het simpel te houden met een homepage, contactpagina, over-ons pagina, portfolio pagina en klantreviews.

Dit is een van de vele opties voor de inrichting van een website. Een andere optie is een “one-pager”. Dit is één pagina met meerdere secties, waar je in elke sectie een onderwerp behandelt. Veel kant-en-klare website templates zijn one-pagers.

4. Schrijf de teksten op basis van de pagina-indeling

Een effectieve formule om je pagina’s van je website in te delen is:

  • Binnenkomstpagina (homepage): De homepage is vaak de meest bezochte pagina van je website. Wanneer mensen naar deze pagina kijken, moet het gelijk duidelijk zijn waarom ze voor jou moeten kiezen, wat je aanbiedt en hoe bezoekers zich kunnen registreren of jouw product kunnen kopen. Je kan op deze pagina ook linken naar je andere pagina’s op jouw site, zodat mensen door je site heen scrollen.
  • Contactpagina: Na de homepagina is dit de belangrijkste pagina van je website, omdat bezoekers hier contact met je op kunnen nemen. Zet hier een werk-email op (het liefste [email protected]). Overweeg of je een telefoonnummer op jouw site zet. Op je contactpagina kan je ook overige informatie neerzetten, zoals bijvoorbeeld je KvK- en BTWnummer.
  • Over-ons pagina: Deze pagina wordt vaak het meest bekeken. Op deze pagina vertel je wie je bent, waarom je dit doet. Wat is jouw verhaal? Zo wordt het persoonlijker en dit straalt vertrouwen uit. Blijf altijd eerlijk en geef geen verkeerd beeld aan bezoekers.
  • Portfolio: Als je diensten of producten levert, is het handig om ook een portfoliopagina te maken. Op deze pagina laat je zien wat je eerder hebt gedaan voor klanten. Op deze manier maak je bezoekers enthousiast over je werk en wek je een “dit wil ik ook”-gevoel op. Zorg dat het werk waar je het meest trots op bent bovenaan staat en update deze pagina regelmatig. En.. als je een nieuw project aan je portfolio toevoegt kan je dit ook op je social media delen met een linkje om zo bezoekers naar je site te trekken.
  • Klantenreviews: Een extra optie is een pagina met klanten-reviews als je deze hebt. Klantreviews zijn heel erg belangrijk voor de bezoeker om het besluit te nemen met jou of jouw product te gaan werken.

5. Maak of koop afbeeldingen en plaats deze

Foto’s of illustraties (tekeningen) zijn heel belangrijk op jouw site. Bezoekers kijken vaak als eerste naar beeld. Zorg dat je foto’s uitstralen wie je wilt zijn. Maak jouw foto’s zo professioneel mogelijk. Er zijn genoeg jonge ondernemers die tegen een klein budget foto’s voor jou kunnen maken.

Gebruik je foto’s die je online vindt? Check dan altijd of deze rechtenvrij zijn, anders kun je een boete krijgen. Wil je illustraties of foto’s kopen? Dan zijn er verschillende beeldbanken beschikbaar. Er is veel gratis beeld, maar ook een abonnement is vaak zeer betaalbaar (rond de 10,- per maand).

Wij werken bij Youngpwr met freepik.com. Alternatieven zijn bijvoorbeeld pexels.com en unsplash.com.

6. En dan... bezoekers aantrekken!

Je hebt een website gemaakt met een van de bovenstaande tools, de juiste indeling, tekst en foto’s. Maar dan ben je er nog niet. De bezoekers... zij komen niet vanzelf. Je moet actief aan de slag om jouw website online en offline te promoten.

Voor het promoten van je website moet je op zoek naar waar jouw doelgroep actief is en waar je ze het beste kunt aanspreken. Promoot je website via sociale media en vraag klanten of zij je website op hun sociale media kanalen willen delen. Als je nieuwe content op je site toevoegt, deel dit dan met een linkje op je socials om bezoekers te genereren.

Focus je niet alleen op je website! De waarde van een goed social media-account wordt steeds groter en steeds meer websitebezoekers komen vanuit sociale media naar websites toe. Kijk goed welke kanalen je kan benutten en probeer uit te vinden wat goed werkt en wat niet.

Veel succes!

Luciano van NooijenWebdeveloper @ Bitecode

Gerelateerde artikelen

5 manieren om goed met je klanten om te gaan
Een goede band met klanten is zeer belangrijk. Ervaringsdeskundigen geven advies.
Nikki Silvis