"Ik rij een Lamborghini, maar ik slaap soms liever in een hostel dan een vijfsterrenhotel" | Youngpwr

Ondernemen

"Ik rij een Lamborghini, maar ik slaap soms liever in een hostel dan een vijfsterrenhotel"

 5 minuten lezen

Deze week spraken Roos, Max en Suzan van Youngpwr twee uur met Vince van Meer. Wat een inspiratie, wat een topondernemer, wat een power! Max ontdekte Vince in zijn favoriete podcast van Day1. Vince is net 25 jaar, heeft met slechts €900,- een miljoenen bedrijf opgericht, verschillende Instagram kanalen met duizenden volgers gelanceerd en zelfs Amerikaanse sterren geadviseerd. Hij kan kopen wat hij wil, maar realiseert zich steeds meer dat het hebben van veel geld en mooie spullen niet alles is.

Welke opleiding heb je gedaan?

“Ik was nooit heel gemotiveerd voor school en ik was vooral bezig met het leren van skills die ik kon gebruiken om apps te maken. Ik leerde mezelf al programmeren en apps maken toen ik 14 jaar was. Ik maakte toen vooral grafic games. Maar goed, je moet toch naar school tot je 16e jaar als je een diploma haalt. Dus ik moest iets kiezen. Uiteindelijk heb ik MBO Interactive media design gevolgd op het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Met deze opleiding leer je Webapps designen. De opleiding ging me heel makkelijk af waardoor ik veel tijd over had dat ik kon besteden aan programmeren. Na twee jaar ben ik mij gaan specialiseren in audio visueel vormgeven.”

Heb je iets aan je opleiding gehad als je kijkt naar wat je nu doet?

“Ja absoluut. De opleiding is heel breed en vooral heel praktisch, van ux design (= het ontwerpen van een site of app) tot marketing. Op school maakten we games en animaties, eigenlijk alles wat met digitaal vormgeven te maken heeft. Dit is heel belangrijk geweest voor het werk wat ik nu doe. Omdat ik over veel dingen wat weet, kan ik over alles meepraten, ook al heb ik daar nu verschillende mensen voor. Wat ik allemaal heb geleerd kan ik je tegenwoordig overigens ook via Youtube leren. Maar met een opleiding ontwikkel je wel meer een visie en een gevoel voor bepaalde flows en ux designs. Het hebben van klasgenoten is ook een voordeel van een opleiding. Ik had veel geluk. Een paar daarvan waren net zo nerdie als ik. Wij gingen niet veel stappen, maar urenlang verder designen, dat heeft me echt ver gebracht.”

Welke opleiding zou jij jongeren adviseren als zij willen gaan doen wat jij nu doet?

“Mijn tip voor jongeren: Kies een opleiding die breed is, waardoor je van alles iets afweet. Als je een leider wilt zijn moet je over alles veel weten. Kies voor mijn vak een soort opleiding als die ik gedaan heb, Interactive media design. Ik zou zelf praktisch boven wetenschappelijk onderwijs kiezen, omdat ik geloof dat je uren in de praktijk moet maken. Ervaring opdoen.”

Welke bedrijven heb je opgezet? En wat is jouw rol?

“Ik ben heel jong begonnen met een Youtube kanaal waar ik geld mee verdiende, dat begon met €75,- per maand, wat voor mijn leeftijd heel veel was. Daarna heb ik drie bedrijven opgericht. Ik ben nu met mijn vierde bedrijf bezig. In alle bedrijven ben ik founder (oprichter) en meestal ook directeur.

Mijn eerste bedrijf was een webapplicatie development bedrijf. In 2013 kwam Instagram op en dat werd steeds groter. Ik was bezig om grote accounts te bouwen, destijds had ik een aantal grote fashion accounts waarvan sommigen meer dan 500.000 volgers hadden. Ik verdiende mijn geld door promoties te doen voor bedrijven. Maar al die promoties waren uiteindelijk niet echt goed voor de volgers. Die vonden dit toch minder leuk. Toen het lastiger werd ging ik een app bouwen die mensen hielp groot te worden op Instagram, omdat hier veel vraag naar was. Ik verkocht verschillende abonnementen op deze app. Daarna maakten we aan de lopende band apps voor Instagram. Door middel van sales en SEO (= search engine optimization, “dat je goed gevonden wordt in google”) werden deze apps een groot succes. Zo groot dat we een supportteam van 16 man in de Filipijnen hebben opgesteld. Op ons hoogtepunt hadden we wel 2 miljoen klanten wereldwijd. Veel apps hebben we later verkocht aan grotere bedrijven. Met dat geld ontwikkelden we weer nieuwe applicaties. Tot twee maanden geleden ben ik met dit bedrijf voor de Instagram markt bezig geweest.

Mijn tweede bedrijf deed ik ernaast. Dit was een online meubelbedrijf, ik was toen 22. Mijn stiefvader is kapper en wilde een vintage barbershop starten wat toen echt een hype was. Hij bestelde meubels via e-bay. Dit ging niet helemaal goed, daarom wilde ik hem helpen en zocht online naar de juiste meubels. Maar er was nog helemaal geen bedrijf die vintage barbershop meubels maakte. Mijn stiefvader, een meubelmaker genaamd Renee en ik hebben toen samen barberfurniture.com opgezet. Binnen een jaar hadden we een eigen fabriek in India die deze meubels voor ons maakte. Ik was verantwoordelijk voor de sales, de social media-kanalen en de online vindbaarheid. En ik reisde naar het buitenland om deals te sluiten met distributeurs. Het was een hele grote leerervaring, omdat dit heel nieuw was voor me en ik veel dingen voor het eerst deed. Na ongeveer anderhalf jaar ben ik hiermee gestopt en heb ik mijn deel verkocht. Ik realiseerde met dat ik meer geld kon verdienen met mijn andere bedrijf dat meer focus nodig had.

Mijn derde bedrijf vloeide voort uit mijn eerste bedrijf. Ik kreeg veel aanvragen van artiesten om strategieën voor hen te maken om te groeien op Instagram. Ik startte een adviesbureau. Ik ben toen ook verhuisd naar Los Angeles voor een jaar, omdat ik veel aanvragen van bekende artiesten uit Amerika had. Toen we hiermee bezig waren, begrepen we steeds beter hoe het algoritme van Instagram werkte. Hierdoor kreeg ik het idee voor een nieuwe app om een engagement groep te maken voor mensen die verified zijn (= het blauwe vinkje op Instagram). Als verified apps op elkaar reageren wordt de post namelijk veel beter verspreid. Zo krijg je uiteindelijk steeds meer volgers.

In het bedrijf dat ik nu aan het opzetten ben, vind ik het leuk om jong talent te helpen. Een soort manager rol. Samen de strategie bepalen en zorgen dat ze groter worden op Instagram. Ik wil dit ook gaan doen in Amerika. Nieuw talent scouten en deze talenten van 0 naar 100 brengen via Instagram. Wij investeren in ze en in ruil daarvoor willen we een percentage van de omzet die uit social media komt. Dat is niet nieuw, maar met onze ervaring, netwerk en kennis zijn wij echt onderscheidend.”

Waarom heb je gekozen voor het ondernemerschap?

“Het is heel simpel: ik wilde niet voor een baas werken. Vroeger gamede ik heel veel en ik dacht ik wil straks niet van 9 tot 5 voor iemand werken. Dat gevoel werd bevestigd tijdens mijn baan bij McDonalds. Ik wil mijn eigen tijd indelen en eigen baas zijn. Het is de meest vrije manier van leven. Natuurlijk moet ik hard werken maar qua gevoel is het zo veel vrijer en ik kan alles zelf bepalen. Mijn doelen zijn altijd geweest om succesvol te zijn en miljonair te worden.”

Heb je ooit als werknemer gewerkt? Wat is het verschil?

“Ja, toen ik 15 of 16 was heb ik anderhalf jaar bij de McDonalds gewerkt. Ik was online al meer geld aan het verdienen met mijn Youtube kanaal. Toch vonden mijn ouders dat ik in loondienst moest werken, zodat ik wist hoe dat was. Ze zagen destijds geen toekomst in Youtube en social media. Ik kreeg €2,60 per uur en ik vond het in alle eerlijkheid vreselijk. Alsnog deed ik mijn best, want ik ben altijd gemotiveerd om het perfect te doen, wat het ook is. Na een tijdje dacht ik waar ben ik eigenlijk mee bezig? Als ik een uur heb gewerkt, kan ik nog steeds geen Big Mac kopen. Ik heb me toen vaak ziekgemeld en werkte in die tijd ergens anders stiekem op mijn laptop aan mijn Youtube kanaal. Achteraf niet zo netjes natuurlijk. Dit was de eerste en laatste keer dat ik in loondienst werkte. Ik heb in ieder geval geleerd dat werken in loondienst echt niet bij mij past.”

Hoe ben je ooit begonnen met ondernemen?

“Toen ik 14 was maakte ik games en Youtube videos. Met de games verdiende ik geen geld, ik leerde wel veel. Het eerste waar ik echt geld mee heb verdiend is mijn Youtube kanaal. Ik heb nog steeds een kanaal genaamd StalkVince en ik denk erover om in de toekomst meer video's te maken.”

Hoeveel heeft het je gekost om te starten als ondernemer?

“Het starten van mijn eerste bedrijf waarin ik webapplicaties maakte, heeft mij €900,- gekost. Ik heb allemaal spullen verkocht en een geld geleend van mijn opa om aan dit bedrag te komen. Dit was genoeg voor twee maanden kantoor huur in Roosendaal, hier ben ik begonnen. We werkten keihard, ik woonde ongeveer in mijn eerste kantoor. Ik heb de foto’s nog opgezocht voor jullie. Ik heb er mooie herinneringen aan.”

Vince office

Hoe heb je ooit je eerste klant binnen weten te halen?

“Ik was super veel bezig op Instagram. Ik zocht klanten die groter wilden worden op Instagram en ik zocht een manier om hen te benaderen. 6 Jaar geleden moest je je e-mailadres in je bio zetten. Ik heb toen een bot gemaakt die door middel van hashtags e-mails vond. Dus ik kon heel specifiek mensen benaderen. Als ik zocht op #barber ging de bot op Instagram alle e-mailadressen van kappers in een Excel sheet zetten. Samen met mijn vrienden gingen we die mensen handmatig mailen of ze groter wilden worden op Instagram, later hadden we dit geautomatiseerd. Dit waren mijn eerste klanten. Daarna ging het hard en verdienden we steeds meer geld. Deze marketing kostte niet veel geld, het enige wat ik nodig had was een laptop, internet en tijd.”

Welk marketingadvies kun jij jonge starters geven?

“Doen wat ik ook deed. Als jonge ondernemer kan je ook zonder geld aan handmatige outreach doen (contact zoeken met klanten). Het is veel werk, maar als je het echt wil kan je er veel geld mee verdienen. Als je meer verdiend, kun je starten met social advertising, SEA of iemand inhuren voor SEO als je dat zelf niet kan.”

Wat maakte jouw bedrijf onderscheidend en hoe zorgde je ervoor dat dat zo bleef?

“Iedere klant behandelden we als een celebrity. Ik betaalde veel geld voor een supportteam (klantenservice en sales). Zij werkten in shifts, zodat we 24/7 bereikbaar waren en altijd binnen 5 minuten konden reageren. Mensen waren dit niet gewend. Veel andere bedrijven wilden snel zoveel mogelijk winst maken en investeerden niet in service. Wij waren juist altijd heel behulpzaam en deden er alles aan om onze klanten de hulp te bieden die zij nodig hadden. Dat maakte het onderscheid, want onze prijzen waren gemiddeld.”

Wat is de grootste fout die je ondernemers ziet maken? Of die je zelf hebt gemaakt?

“Veel startende ondernemers hebben als doel zo snel mogelijk veel geld verdienen, zonder dat ze er veel moeite voor willen doen. Een voorbeeld hiervan is dropshipping (= online producten verkopen met een marge, zonder voorraad). Zelf geloof ik niet dat je daar echt succes mee kan behalen op lange termijn. Als je iets echt vet vindt om te doen en je werkt er hard voor, zal je veel meer bereiken. En als je eenmaal veel geld aan het verdienen bent, denk dan goed na: is het slim om alles uit te geven of is het slimmer om het te investeren in het bedrijf.“

Waar moet iedere jonge ondernemer volgens jou in investeren?

“Investeer veel tijd in dingen leren. Ik heb veel nieuwe skills online geleerd via Udemy en Khan Academy (gratis). Dit deed is als ik vrije tijd had en niet druk was met het maken van nieuwe applicaties. Ook al hoefde ik niks te doen op dat moment, ik wil mijn tijd goed gebruiken en mezelf ontwikkelen. Daar word ik echt happy van en ik krijg nieuwe ideeën. Een andere tip die lijkt cliché, maar deze vind ik echt heel belangrijk: Ga iets doen wat je ECHT gaaf vindt, neem de tijd en denk hier twee keer over na. Op de korte en lange termijn zal het je enorm helpen als je iets doet waar je passie ligt, waar je zonder problemen je bed voor uitkomt. Je blijft dan doorzetten en de kans dat je succesvol wordt, is echt veel groter.” Ik vind bijvoorbeeld het hele traject van webapplicaties maken en dat je dag en nacht bezig bent voor het beste resultaat zo leuk, dat kan ik altijd blijven doen.”

Waar ben je trots op?

“Ik vind het een moeilijke vraag om te beantwoorden. Ik ben vooral trots op het feit dat ik altijd heb doorgezet, in plaats van alleen genieten van het geld en het uitgeven ervan. Ik ben trots dat ik rustiger ben geworden en dingen kan doen zonder me gek te laten maken. Ik kan veel beter met geld omgaan en ik laat me veel minder leiden door materialistische dingen. Ik kijk nu goed naar de prijs en de kwaliteit. Wat brengt het mij? Ik probeer niet meer zoveel uit te geven aan bijvoorbeeld een hotel of een vliegticket, maar wel optimaal te genieten. Ik slaap nu soms liever in een hostel dan in een vijfsterrenhotel. Zo kom ik veel meer in contact met inspirerende mensen, die net als ik bezig zijn om dromen groot en echt te maken.”

Wie is jouw grote voorbeeld? Waarom?

“Mijn schoonvader is een voorbeeld voor mij. Ik vind hem heel succesvol, maar desondanks is hij heel down to earth gebleven. Mijn schoonvader en mijn vriendin hebben me geleerd veel beter om te gaan met geld. Mijn schoonvader geeft me ook veel adviezen over ondernemen. Jaap van Zuyderleven is ook echt een voorbeeld voor mij, hij helpt me al heel lang en geeft me tips over financiën en ondernemen.”

Welke eigenschap heb je absoluut nodig als ondernemer?

“Veel doorzettingsvermogen. Je moet er vol voor willen gaan en bereid zijn om 16 uur per dag te werken. Ik werk samen met mensen die er ook vol voor willen gaan. Dan behaal je het beste resultaat. Vooral in de beginfase moet je superhard werken. Als je doet wat je leuk vindt, ben je ook erg gedreven en geeft het je alleen maar energie.”

Hoe zorg je dat de werkdruk niet te groot wordt? Hoe hou je balans?

“Ik heb het geluk dat als ik een app maak, ik een team heb die het als het af is, dit verder gaat managen. Zo ben ik vaak 3 maanden keihard aan het programmaren. Dan werk ik zo veel en hard, dat het eigenlijk ongezond is. Maar daarna pak ik 2/3 maanden rust. Ik werk dan veel minder en probeer weer nieuwe dingen te leren. Overigens, als ik echt niet meer kan geef ik daar inmiddels wel aan toe. Ik heb twee keer een burn-out gehad, een derde wil ik echt voorkomen.”

Welke business boek, blogs, webinars of podcast moeten jongeren lezen/luisteren/kijken? En waarom?

"Ik vind de Day1 podcast inspirerend, omdat er veel ondernemers in voor komen. Verder lees ik weinig blogs of boeken omdat het me een soort afleidt. Ik probeer vooral skills te leren via Udemy en Khan Academy."

Luister hier de Day1 podcast met Vince!

Welke tip zou jij snr CEO/corporate bedrijven willen geven?

"Veel van de grote bedrijven zijn eigenwijs en voorzichtig. Ik zou investeren in ideeën die niet de norm zijn. Nieuwe dingen proberen en kijken wat eruit komt. Investeren in jong talent en ze de mogelijkheid geven om verandering aan te brengen."

Wil jij gratis toegang tot meer video's, podcasts, webinars en events?

Maak dan direct een Youngpwr profiel aan. Meld je hier gratis aan.

Gerelateerde artikelen

Top 5 inspirerende Amerikaanse ondernemers
Laat je inspireren door deze lijst met succesvolle Amerikaans ondernemers.
Levy Evers
Wat kost mijn eigen bedrijf?
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Maar welke kosten moet je echt maken.
Roos van Duin
Must read: Books selected by Youngpwr
Youngpwr reviewde drie boeken op het gebied van marketing, management en zelfontwikkeling.
Max van Duin
Tim startte op 17 jaar zijn miljoenenbedrijf GoSpooky
Tim was podiumgast op het Youngpwr network event. Hij is één van de grootste ondernemers in social media.
Levy Evers
"Ik wil een brand neerzetten en de wereld beter maken."
Sam Posthuma (19) heeft een internationale milieuvriendelijke aanstekerwebshop die al tienduizenden producten heeft verkocht.
Roos van Duin