

Je hebt weinig budget, maar je wilt wel promotie maken in jouw doelgroep voor jouw nieuwe bedrijf en product of dienst. Dat kan je natuurlijk doen via jouw eigen sociale mediakanalen, maar dit gaat vaak sneller via een mediakanaal dat al veel volgers of bereik heeft binnen jouw doelgroep.
De kans om gratis genoemd te worden op deze mediakanalen is groter als je een goed persbericht schrijft. Als je persbericht gepubliceerd wordt, of nog mooier, je wordt geïnterviewd naar aanleiding van jouw persbericht bereik je in een keer een groot gedeelte van je doelgroep. Wie wil dat nou niet? Hierbij 8 tips voor het maken van een goed persbericht:
Denk na over wie jouw persona is. Wie is jouw ideale klant? Vervolgens analyseer je goed welke media deze persoon gebruikt. Naar deze mediakanalen stuur jij jouw persbericht. Voorbeeld: Jouw klant is een vrouw met kinderen van ongeveer 40 jaar. De kans ik groot dat deze mevrouw op Facebook, Instagram, LinkedIn zit. Zijn er bepaalde Facebookgroepen, Instagram Influencers of LinkedIn groepen waar je het persbericht aan kan sturen? Daarnaast volgt zij waarschijnlijk het nieuws via nu.nl, De Telegraaf en de lokale krant. Jouw persbericht stuur je naar de redactie van deze mediabedrijven.
Ga op de stoel van de lezer en de journalist zitten. De lezer wil leuk nieuws en de journalist heeft input nodig. Je moet er dus voor zorgen dat er iets in het pericht staat dat nieuwswaarde heeft voor de lezer, volger of gebruiker van dat bepaalde mediamerk. Bijvoorbeeld: Jouw bedrijf heeft een uniek product bedacht. Je bent de jongste ondernemer in de buurt actief in een bepaalde branche, uit onderzoek is gebleken dat jouw procut een maatschappelijk probleem oplost. Of je vertelt dat je op een event aanwezig bent.
De titel moet meteen duidelijk maken waar het persbericht over gaat. Zorg ervoor dat het meteen de aandacht trekt en dat de lezer nieuwsgierig is om verder te lezen. Voorbeeld: Jonge ondernemer bedenkt uniek product om senioren te ondersteunen.
Een persbericht bestaat uit verschillende alinea’s. In de eerste alinea van het persbericht vertel je het belangrijkste nieuws: wie, wat, waar, wanneer en waarom. Dit moet de lezer in één oogopslag duidelijk maken waar je persbericht over gaat.
Maak een pakkend verhaal dat de aandacht trekt. Gebruik korte actieve zinnen.
Noem altijd een quote van een gebruiker van het product, de ondernemer of van een andere instantie. Dit maakt het verhaal geloofwaardiger.
Zet een korte paragraaf onderaan met een paar zinnen over jouw bedrijf. Hier vertel je kort iets over jouw bedrijf en je verwijst ze naar jouw website (call to action).
Zorg voor een scherpe pakkende foto als het kan met jouw logo in beeld. Beeld zegt vaak meer dan tekst, dus dit is heel erg belangrijk.
Je eindigt met ’Noot voor de redactie’, Dit is alleen voor de redactie en niet voor in de krant of op de site. Je vermeld hier een contactpersoon met telefoonnummer en email adres. Dit is belangrijk zodat journalisten of andere geïnteresseerden je makkelijk kunnen bereiken voor meer details. Hierin zet je ook wie de foto heeft gemaakt (foto credit) en wie er op de foto staan.
Voor kranten en tijdschriften zoek je naar een journalist of je stuurt het naar de redactie. Bij een website stuur je meestal een mail via de contactpagina. Influencers benader je vaak via een DM of via LinkedIn.
De mail stuur je aan jezelf en in de blind cc zet je alle contactpersonen, dat is wel zo snel. In de mail voeg je het open Word bestand als persbericht mee (geen link sturen naar een drive) en je kopieert de tekst van jouw persbericht en zet deze in de mail. Zo maak je het heel makkelijk voor de journalist. Hij hoeft alleen maar de tekst te kopiëren en te plakken (met natuurlijk wat aanpassingen).
Zorg voor een scherpe foto in het juiste formaat
Vermeld ook in de mail jouw mobiele nummer voor meer informatie.
Bekijk dit persbericht als voorbeeld: