Zenuwen voor een sollicitatiegesprek? Dat is heel normaal. Maar een goede voorbereiding zorgt voor zelfvertrouwen en zo laat je een betere indruk achter!
Hieronder vind je 5 tips die je helpen bij het voorbereiden en doen van een sollicitatiegesprek.
Verdiep je in het bedrijf waar je gaat solliciteren, bekijk de website, Instagram en bedrijfspagina’s op LinkedIn en Facebook. Wat voor bedrijf is het? Zijn er nieuwtjes? Neem dit mee in het gesprek. Het is goed om initiatief te nemen tijdens het gesprek, laat merken dat je je hebt voorbereid. Probeer ook iets zelf te vertellen en iets te vragen.
Ook is het goed om de persoon met wie je een sollicitatiegesprek hebt op te zoeken en zijn of haar naam te onthouden. Doe dit op LinkedIn en zoek naar overeenkomsten tussen jullie waar je over kunt praten meer over het gebruik van LinkedIn lees je hier. Door interesse te tonen in de ander wordt het een gelijkwaardiger gesprek. Je zorgt voor een wederzijdse kennismaking.
Denk van tevoren na over vragen die je kan krijgen en zorg dat je hier antwoorden op hebt. Bijvoorbeeld vragen over je kennis, opleiding, waarom je de baan wilt hebben, maar ook over jouw persoonlijkheid. Oefen dit met iemand door bijvoorbeeld ‘een rollenspel’ te spelen. Laat je niet verrassen door vragen over de vacature of je eigen cv. Lees daarom de dag voor je sollicitatiegesprek nog een keer de vacature tekst en je eigen cv nog eens goed door.
Zorg voor een goede eerste indruk! Kleding is heel belangrijk. Wat je het beste tijdens het gesprek kan dragen, verschilt per branche. Zorg altijd dat je niet underdressed of overdressed bent, maar netjes en casual gekleed bent. Lees hier meer tips over hoe je je het best kan kleden voor een sollicitatie. Blijf altijd jezelf, maar realiseer: You never get a second change for your first impression.
Heb je om 12:00 uur een gesprek, zorg dan dat je er om 11:45 uur bent. Je krijgt geen tijdnood, waardoor je meer ontspannen bent en je laat hierdoor een goede indruk achter. En vergeet niet: Gooi je kauwgom weg voordat je het bedrijf binnen gaat.